Lockdown

Lockdown to wyjątkowo trudny czas dla naszych dzieci. Zamknięte szkoły i przedszkola, zabronione spotkania z rówieśnikami, brak sportu. Negatywne skutki obostrzeń związanych z pandemią są już dostrzegalne. Badania przeprowadzone przez Public Health England wykazały, że jedna trzecia badanych dzieci przyznaje, że odczuwa większy stres niż przed wybuchem pandemii

Jakie długofalowe skutki dla dzieci i młodzieży ma wielomiesięczna izolacja? W jaki sposób możemy w tym trudnym czasie wspierać najmłodszych i nastolatków?

Zdalne nauczanie

Zdalne nauczanie to brak możliwości spotkania się z kolegami i koleżankami z klasy. Dzieci przeżywają stres związany z przymusową izolacją społeczną. Warto zastanowić się, jak zorganizować czas dziecka po lekcjach, aby nie pozostawiać go przed komputerem na kolejne godziny.

Godziny przed ekranem komputera to problem, który narasta. Szkoła on line, kontakt z rówieśnikami on line i popołudnie spędzone na rozrywce także przed komputerem. To częsty schemat dnia dziecka. Od rodziców zależy jak dziecko będzie spędzało czas po lekcjach. Należy zachęcać dzieci do wyjścia z domu na spacer, do parku, na rower, uczmy dając dobry przykład. To także doskonały czas na rozmowę z dzieckiem. Poświęcenie czasu , zauważanie emocji kieruje do dziecka komunikat – widzę cię, słyszę cię, jesteś dla mnie ważny.

Strach przed chorobą

Strach przed chorobą w czasie pandemii przeżywają wszyscy, także dzieci. Młodsze boją się, gdy słyszą o czymś nieznanym, starsze chłoną wiedzę z mediów i od rodziców, zadają pytania i oczekują odpowiedzi. Stawiają rodziców w roli ekspertów. Pamiętajmy, że one również mają prawo do informacji. Oczywiście, wiadomości powinny być dostosowane do wieku dziecka – tak by były w przystępny sposób przedstawione i zrozumiałe. Nie bójmy się również przyznać, że czegoś nie wiemy. Jednakże starajmy się być szczerzy i pamiętajmy o tym, że warto rozmawiać. Co ważne! Dzieci widzą i czują emocje rodziców. Dlatego bardzo istotne jest, abyśmy pamiętali również o sobie, o własnych relacjach, o rozwijaniu swoich pasji i zainteresowań.

Emocje takie jak lęk, niepewność, obawy co do odpowiedniego przygotowania do egzaminów dotyczą dzieci starszych. Rozmawiajmy z dzieckiem o jego obawach, znajdujmy rozwiązanie aby uchronić dziecko przed nadmiernym stresem. Może korepetycje on line? A może po prostu ruch czy bycie razem, które zredukują napięcie, zrelaksują dziecko? W sytuacji przeżywania przez dziecko trudnych emocji: lęku, złości, frustracji, smutku dobrze byłoby wspólnie wypracować metodę radzenia sobie z nimi. Wszystkie uczucia są ważne, dlatego bardzo istotne jest, aby pozwolić sobie na te emocje. Warto stworzyć bezpieczną przestrzeń, która będzie dla dziecka miejscem wyciszenia i spokoju.

Rytm dnia, tak ważny dla funkcjonowania młodego organizmu, w czasie pandemii został zaburzony. Dzieci wstają rano w ostatniej chwili, żeby tylko zdążyć na lekcje. Potrafią cały dzień przechodzić w piżamie. Ze względu na zmiany hormonalne, które zachodzą w ciele nastolatka staje się on wieczornym typem. Takie zmiany często odbijają się na nauce dziecka. Wielu rodziców zachęca dzieci do tego, aby odsypiały w weekend, a to sprawia, że pora wstawania dziecka jeszcze bardziej się przesuwa. Wspólnie ustalcie grafik na poszczególny tydzień. Godziny snu i pobudki, przygotowanie posiłków, zabawy oraz aktywności fizycznej. Uwzględnienie tych podstawowych punktów ułatwi organizację oraz da poczucie kontroli.

Zamknięcie w domach

Zamknięcie w domach sprawia, że nie mamy kontaktu ze światłem dziennym, a to właśnie ono reguluje nasz zegar biologiczny. Od niego zależy nasze samopoczucie oraz zdolność skupienia uwagi i koncentracji. Dlatego tak ważne jest, aby dziecko między 9.00-12.00 miało kontakt ze światłem, jeśli za oknem jest ciemno - zapalmy światło. A po lekcjach obowiązkowy spacer na świeżym powietrzu.

Brak ruchu

Brak ruchu w czasie pandemii niesie za sobą poważne skutki dla zdrowia dzieci. W perspektywie krótkoterminowej może to doprowadzić do pogorszenia zdrowia psychicznego, zmniejszenia koncentracji i zwiększenia zaburzeń snu. Długofalowe konsekwencje mogą obejmować wzrost otyłości u dzieci i związany z tym wzrost ryzyka wystąpienia zespołu metabolicznego i cukrzycy typu 2. Ponadto wzorce ustalone w dzieciństwie mogą głęboko wpłynąć na dorosłe życie. Nawyki związane z aktywnością fizyczną powinny być wpisane w nasze życie od dzieciństwa i pozostawać z nami na długie, dorosłe lata życia.

Układ odpornościowy

Układ odpornościowy (immunologiczny) – odpowiada za utrzymanie organizmu w zdrowiu. Stres, kiepska dieta, brak ruchu osłabiają naturalną odporność. Aby zabezpieczyć dziecko przed infekcjami, gdy wróci do nauki w szkole i przebywania w grupie rówieśników, warto dbać codziennie o jego odporność poprzez zbilansowane posiłki i ruch na świeżym powietrzu. Jeśli uznasz, że to za mało sięgnij po Imunoglukan P4H w płynie dla maluchów i Imunoglukan w kapsułkach dla starszych dzieci. Imunoglukan P4H. Składniki płynu i kapsułek wzmacniają naturalne procesy immunologiczne. Podawaj dziecku codziennie w okresie zimowo-wiosennym aby nie stracić ani jednego cennego dnia nauki i aktywności na świeżym powietrzu.

Dbajmy o dzieci mądrze! Podejmujmy zdrowe decyzje każdego dnia.

Monika Kluczyk

Jest absolwentką Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Ukończyła także II-stopniowy kurs dietetyki. Interesuje się ochroną zdrowia, uwielbia aktywny tryb życia. Obecnie jako krajowy kierownik sprzedaży w firmie farmaceutycznej, zajmuje się promocją suplementów diety i produktów wspierających zdrowie.