Gdy choroba mija wracamy do codziennych obowiązków, do pracy, do nauki. Tymczasem często nie mamy na to siły i z trudem przychodzi nam powrót do codziennej aktywności. Nic dziwnego! Bowiem - wyleczyć chorobę to jedno, a drugie – często trudniejsze zadanie – to odzyskać formę. Im dłużej trwała choroba, im cięższy był jej przebieg, tym czas rekonwalescencji bywa dłuższy. Zwłaszcza, gdy stosowane były antybiotyki. Czas po chorobie jest wyjątkowo trudny, ponieważ osłabiony organizm jest bardziej narażony na ponowne zakażenie, które może przebiegać nawet ciężej. Dowiedz się jak wzmocnić organizm po chorobie.

Jak choroba wpływa na organizm?

Choroba to stan, podczas którego zakażenie wirusowe, bakteryjne, stan zapalny zaburzają funkcje narządów. Organizm, aby pokonać chorobę, uruchamia wiele mechanizmów obronnych, do których należy między innymi gorączka. Zarówno podczas gorączki, jak i toczącego się stanu zapalnego zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na białko oraz energię. Tymczasem, typowe w czasie choroby: brak apetytu i zaburzenia smaku sprawiają, że chory odmawia spożywania posiłków. W efekcie traci na wadze, następuje osłabienie i spadek odporności organizmu. Co więcej, toczący się w organizmie stan zapalny hamuje wchłanianie żelaza, aby nie dostarczać tego ważnego mikroelementu bakteriom i wirusom. Jednak, tym samym, nasz organizm także nie otrzymuje tego ważnego mikroelementu w dostatecznej ilości. Zatem, im dłuższa choroba, tym większe ryzyko anemii (niedostateczna ilość żelaza skutkuje niewystarczającą produkcją czerwonych krwinek i w efekcie niedokrwistością, niedotlenieniem organizmu, osłabieniem). Pewne jest, że po chorobie koniecznie trzeba wzmocnić organizm ponieważ walka z infekcją wyczerpuje.

Oznaki osłabienia po przebytej chorobie.

Ważne jest, aby zwracać uwagę na niektóre oznaki. Jeśli wystąpią, warto porozmawiać z lekarzem aby ustalić źródło i podjąć niezbędne działania. Są to:

  • - Uporczywe zmęczenie - może być objawem osłabienia układu odpornościowego. Zmęczenie może mieć wiele różnych przyczyn, ale kiedy występuje ciągle, a przede wszystkim jeśli czujemy się wyczerpani, nawet gdy budzimy się rano, jest to jednoznaczny znak osłabienia naszego układu odpornościowego.
  • - Poczucie skrajnego zmęczenia - po wykonaniu nawet niewielkiego wysiłku.
  • -  Dyskomfort - który czujemy na skutek różnicy temperatur w otoczeniu.
  • - Częste, powracające infekcje - mogą wskazywać na osłabienie układu odpornościowego.

Osłabiony układ odpornościowy nie zwalcza tak, jak powinien czynników zewnętrznych, a one wykorzystują okazję, aby nas zaatakować. Konieczna zmiana trybu życia.

Po chorobie człowiek czuje się osłabiony więc na czas rekonwalescencji warto zmienić trochę tryb życia. Ważny jest wypoczynek. Warto kłaść się wcześnie spać w przewietrzonej sypialni z odpowiednią temperaturą otoczenia. Wskazane są drzemki w ciągu dnia, dobrze jest dużo leżeć, relaksować się. Zbawienne działanie ma też świeże powietrze. Wskazane są codzienne spacery przynajmniej przez pół godziny, możliwie nie przy ulicy, ale w parku czy na skwerku. Dotleniony organizm hartuje się i regeneruje szybciej. Przez kilka dni, czasem tygodni po chorobie nie zaleca się podejmowania większych wysiłków fizycznych. Powinien to być czas wolny od pracy, nerwów, stresu.

Żywienie po chorobie

Sposób żywienia osoby po przebytej chorobie powinien być dopasowany do aktualnego zapotrzebowania organizmu na energię i składniki odżywcze. Brak apetytu to typowy problem rekonwalescenta, ale nie należy się tym martwić. Apetyt powróci, a w kresie regeneracji skupiajmy się na jakości, a nie na ilość pożywienia. Aby nie obciążać układu pokarmowego, należy spożywać 5 razy dziennie lekkie posiłki o niewielkich objętościach, zawierające odżywcze

składniki:

  • - Białko - jest niezbędne do regeneracji organizmu. Trzeba je uzupełnić, bo podczas choroby organizm zużył go dużo więcej niż normalnie. Dobrym źródłem pełnowartościowego białka są mleko i jego przetwory oraz mięso drobiowe i wołowe.
  • - NNKT - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy A i D są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także wzmacniają odporność. Zawierają je ryby: dorsz, morszczuk, łosoś, sola, pstrąg, tuńczyk. Prawidłowa dieta dostarcza odpowiednią dawkę tych związków, jednakże w okresie rekonwalescencji, kiedy zapotrzebowanie organizmu na nie jest zwiększone, można dodatkowo uzupełniać je za pomocą preparatów z apteki.
  • - Warzywa i owoce stanowią doskonałe źródło witamin, soli mineralnych oraz flawonoidów, które wykazują działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne. W okresie rekonwalescencji szczególnie potrzebujemy witaminy A (dużo jej w jajkach, w żółtych i czerwonych warzywach), witaminy C (najwięcej jej w papryce, natce pietruszki, kiwi). Prawdopodobne są też niedobory witamin z grupy B (obfitują w nie pestki słonecznika, orzechy, gruboziarniste kasze).
  • - Błonnik - obecny w warzywach i owocach zapobiega zaparciom, reguluje pracę jelit.
  • Węglowodany - są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Zawierają je pełnoziarniste produkty zbożowe, ryż brązowy, kasza gryczana, kasza jęczmienna, musli. Te produkty są też źródłem witamin z grupy B, które korzystnie wpływają na stan skóry i funkcjonowanie układu nerwowego.
  • - Woda - należy spożywać jej odpowiednią ilość (1,5 - 2 litry dziennie), najlepiej w postaci soków z owoców cytrusowych lub z marchwi albo herbat ziołowych, czy zielonej herbaty, która posiada właściwości przeciwnowotworowe. Obecna w napojach woda oczyszcza organizm z toksyn oraz jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania nerek oraz układu krążenia.
  • - Po antybiotykoterapii - należy włączyć w codzienną dietę produkty wpływające na odnowienie flory bakteryjnej w jelitach. Antybiotyk niszczy bowiem nie tylko drobnoustroje chorobotwórcze, ale też te pożyteczne, które zamieszkują jelita. Ich zadaniem jest ułatwianie trawienia pokarmów, syntetyzowanie niektórych witamin z grupy B, a także utrzymywanie właściwej równowagi kwasowo-zasadowej. Gdy więc antybiotyk zabije florę bytującą w jelitach, mogą pojawić się dolegliwości: biegunki, zaparcia czy grzybice, a na skutek utrudnionego wchłaniania może dojść do niedoborów witamin. Produkty polecane po antybiotykoterapii to fermentowane napoje mleczne, takie jak: kefir i jogurt, a także kiszone warzywa: kapusta, ogórki. W ich składzie występują bakterie kwasu mlekowego przywracające naturalną równowagę mikroflory jelitowej. Bakterie probiotyczne pobudzają układ immunologiczny i wzmacniają odporność oraz produkują substancje uczestniczące w zwalczaniu mikroorganizmów chorobotwórczych. Prawidłowe odżywianie jest więc konieczne, aby organizm mógł się szybko zregenerować, a chory nabrał sił, chęci do życia i szybko cieszył się pełnią zdrowia.

Jak wzmocnić układ odpornościowy?

Układ odpornościowy (immunologiczny) odpowiada za obronę organizmu przed czynnikami zewnętrznymi, które mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu. Choroba, to efekt niewydolności tego układu. Patogeny zwyciężyły bitwę, ale nie wojnę! Wyleczenie infekcji, zwalczenie patogenów wyczerpało układ odpornościowy więc czas po chorobie to kolejny, ważny etap powrotu do pełnego zdrowia, w którym powinniśmy wspierać nasze siły witalne. Powyżej opisane wskazówki są absolutną koniecznością w walce o przywrócenie pełnej formy. 

Współczesna medycyna oferuje nam także produkty z apteki, które jeszcze skuteczniej wspierają układ immunologiczny w powrocie do homeostazy. Doskonałą formą wspierania odporności po przebytej chorobie są produkty zawierające naturalne składniki. Ważne, aby w ich składzie nie występowały konserwanty, barwniki, alkohol, które obciążają organizm. Takim naturalnym, bezpiecznym i skutecznym wsparciem odporności jest Imunoglukan P4H, dostępny w każdej aptece. Imunoglukan P4H w płynie i w kapsułkach zawiera beta glukan oraz witaminę C, a forma Imunoglukan P4H Plus w płynie dodatkowo zawiera składniki ziołowe o działaniu immunomodulującym, poprawiającym funkcje układu oddechowego oraz cynk o działaniu przeciwzapalnym. W kapsułkach Imunoglukan Plus o zwiększonej dawce składników także znajdziemy dodatek cynku. Powrót do formy po chorobie to proces, który trwa kilka, kilkanaście dni. Stosując odpowiednią dietę, zapewniając sobie dużo odpoczynku oraz codzienną dawkę świeżego powietrza i wspierając odporność Imunoglukanem P4H powrót do formy przebiegnie szybciej i bezpieczniej.

Dbajmy mądrze o siebie i swoich bliskich w tym wyjątkowym czasie!