Ostatnie tygodnie oznaczały dla większości naszych rodzin dłuższy pobyt w domu, rozregulowany plan dnia i zupełną zmianę trybu życia. Do tego ograniczony kontakt dzieci z rówieśnikami i całym światem zewnętrznym. To wszystko sprawiło, że najmłodsi mogą być teraz osłabieni, mieć obniżoną odporność i wymagać naszego dodatkowego wsparcia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

Aby podnieść na duchu wszystkich zatroskanych rodziców, podpowiadamy jak przetrwać powrót do przedszkola lub szkoły po dłuższej przerwie oraz co robić, żeby wzmocnić odporność naszych pociech, by w pełni zdrowia cieszyły się nowymi wyzwaniami.

Dlaczego dzieci chorują?

Nasz układ odpornościowy to jeden z najważniejszych mechanizmów umożliwiających funkcjonowanie organizmu. Zaczyna się kształtować już w brzuchu mamy, a następnie dojrzewa i w pełni się rozwija przez całe nasze dzieciństwo i okres nastoletni. Na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego składa się bardzo wiele czynników (np. środowiskowych), na które już na etapie życia płodowego można  mieć wpływ. Jedynym z najważniejszych jest odpowiedni sposób odżywiania kobiety ciężarnej, ale także jej aktywność fizyczna czy odpowiednie nawodnienie jej organizmu. Gdy dziecko przychodzi na świat, grupa bodźców oddziałujących na zdrowie poszerza się. Częste infekcje, tak popularne wśród najmłodszych są związane zarówno z niedojrzałością układu odpornościowego, jak i czynnikami zewnętrznymi (np. otoczeniem w którym dorasta dziecko czy zanieczyszczeniem powietrza i smogiem). Nawracające choroby wieku dziecięcego najczęściej dotyczą dróg oddechowych oraz układu pokarmowego i z dolegliwościami tego typu rodzice najczęściej zjawiają się u lekarza.

Układ odpornościowy – jak to działa?

Dokładne i skrupulatne poznanie zasad funkcjonowania naszej odporności wymaga zdobycia specjalistycznej wiedzy, która być może nie przyda się w codziennym życiu.  Jednak jako rodzice chcący wspierać innych, sugerujemy wszystkim dorosłym poznanie podstawowych pojęć i mechanizmów. Taka wiedza ułatwi troszczenie się o dzieci i wspieranie ich w zdrowiu, ale także umożliwi bardziej świadome prowadzenie rozmowy z lekarzem, gdy konsultacja medyczna stanie się konieczna.

Co powinniśmy wiedzieć o odporności?

Podstawową rolą układu immunologicznego jest ochrona naszego ciała przed intruzem -bakterią lub wirusem, które mogą prowadzić do infekcji. Dzięki odpowiednim procesom organizm doskonale rozpoznaje zagrożenie i robi wszystko, żeby je wyeliminować. 

Układ odpornościowy to różne narządy (tzw. limfatyczne) np. grasica, szpik kostny, migdałki, wyrostek robaczkowy, śledziona czy węzły chłonne, ale także cała grupa małych komórek, i substancji które uczestniczą w odpowiedzi odpornościowej  (np. przeciwciała). Jak już wspomnieliśmy, odporność dziecka rozwija się bardzo wcześnie, w brzuchu matki, już od początku drugiego miesiąca ciąży. Wówczas 
u płodu pojawia się grasica, śledziona i limfocyty. W 3 miesiącu życia w organizmie dziecka pojawiają się dodatkowo immunoglobuliny, czyli jedne z najważniejszych substancji chroniących nasz organizm. Maluszek w momencie porodu jest już całkiem dobrze przygotowany do walki z infekcjami, jest bowiem „wyposażony” we wszystkie najważniejsze części układu odpornościowego. Należy jednak pamiętać, że wszystkie te części potrzebują określonego czasu, by zacząć pełnić swoją rolę w 100%. 

To dlatego dzieci są wciąż bardziej narażone na choroby i ich niebezpieczne powikłania. Według naukowców, dopiero po 12 urodzinach organizm dziecka może się bronić przed infekcjami w podobnym stopniu jak organizm osoby dorosłej, dlatego tak ważne jest dbanie o zdrowie i chociażby stosowanie zalecanych szczepień, szczególnie w wieku dziecięcym. To m.in. dzięki dostarczanym w szczepieniach antygenom organizmy dzieci szybciej uczą się reagować na potencjalne infekcje. Przechorowanie zakażenia również stanowi istotny element budowania odporności na przyszłość. Jak większość z nas doskonale wie,  we wzmacnianiu odporności u dzieci ważną rolę odrywa również zdrowy tryb życia, a w tym prawidłowe odżywianie zapewniające wszystkie niezbędne składniki.

Czy można wzmocnić odporność dziecka?

Prawdopodobnie wszyscy słyszeliśmy o domowych sposobach na wzmacnianie odporności praktykowanych już przez nasze babcie. Mowa tu szczególnie o podawaniu dzieciom składników roślinnych czy takich wspomagaczy jak miód. Warto sprawdzić, które z tych sposobów mają naprawdę potwierdzoną skuteczność, to pomoże dokonać słusznego wyboru.

Składniki roślinne na odporność dla dzieci

W tej grupie prym wiodą przede wszystkim pelargonia afrykańska, jeżówka purpurowa i czarny bez. Z kwiatów jeżówki  otrzymuje są preparaty (ekstrakty), które są stosowane leczniczo i profilaktycznie. Według badań naukowych jeżówka może zwiększać odporność organizmu, a dodatkowo wykazywać działanie przeciwzapalne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Warto jednak zwrócić uwagę, na fakt, że produkty z jeżówką nie powinny być stosowane u bardzo małych dzieci (poniżej 4 lat). Nieco bardziej dostępne i bezpieczniejsze dla młodszych dzieci wydają się produkty z czarnym bzem czy pelargonią. Czarny bez jest jedną z najczęściej stosowanych w celu zwiększenia odporności roślin. Jest również polecany przez lekarzy jako wspomagacz w rekonwalescencji po chorobie. Wykorzystuje się w tym celu przerobione kwiaty i owoce czarnego bzu. 

Oprócz wielu ważnych składników, czarny bez to bogactwo witamin B i C. Syrop z bzu można z łatwością przygotować w domu, co jak najbardziej polecamy, jeśli tylko macie możliwość pozyskania tego surowca z dobrego, czystego źródła, z dala od ruchliwych dróg. 
Wspomniana wcześniej pelargonia afrykańska słynie natomiast ze swojego dobroczynnego wpływu na układ oddechowy. Według badań naukowych, roślina ta może wykazywać również działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i stymulujące układ odpornościowy do walki z infekcjami.

Dodatkowo, warto również wspomnieć o stosunkowo mało popularnej, badanej od jakiegoś czasu rosiczce okrągłolistnej. Ta roślina, choć dotychczas znana głównie jako oryginalna forma ozdobna wyłapująca owady, również wykazuje wysoki potencjał wspierający prawidłowe funkcjonowanie układu oddechowego i jest polecana do stosowania najmłodszym.

Imunoglukan

Kolejnym składnikiem pochodzenia naturalnego jest Imunoglukan, czyli substancja będąca polisacharydem. Stanowi jedno z nowszych odkryć naukowców.  Imunoglukan pozyskuje się  jednak nie z roślin, a z grzybów – boczniaków ostrygowatych, w opatentowanym procesie, który przeprowadza się tylko w jednym miejscu na świecie! 

Jest to  biologicznie aktywna substancja, która została wielokrotnie przebadana pod kątem swojego bezpieczeństwa. W dostępnych preparatach zawierających Imunoglukan znajdziemy dodatek witaminy C, ale także cynku  i składników roślinnych, które wspierają zdrowie układu oddechowego, takich jak pelargonia afrykańska, czarny bez czy rosiczka okrągłolistna. Produkty z Imunoglukanem są szeroko stosowane przez dzieci i dorosłych na całym świecie, a dokładny potencjał tego składnika jest cały czas jeszcze odkrywany. 

Powrót do przedszkola

Zadbanie o prawidłową odporność organizmu jest kluczowe, żeby powrót do przedszkola czy szkoły po długiej przerwie nie skończył się kolejną nieobecnością. Pamiętajmy jednak, że stosowanie preparatów wspomagających to tylko jedna z dróg. Najważniejsze wciąż pozostają dbanie o prawidłową długość i jakość snu dziecka, jego codzienną aktywność fizyczną (najlepiej na świeżym powietrzu), przygotowywanie zrównoważonych dietetycznie posiłków i zachęcanie dziecka do spożywania zdrowych przekąsek. 

Dodatkowo, warto również zadbać o komfort psychiczny dziecka. Ostatnie tygodnie były bowiem trudne nie tylko dla nas, dorosłych. Zupełna zmiana trybu życia jest trudna do zrozumienia dla najmłodszych. Rozmawiajmy z naszymi dziećmi i starajmy się wytłumaczyć zaistniałą sytuację. To, że była wyjątkowa. Dzięki temu nasze pociechy będą się czuły znacznie bezpieczniej i swobodniej, wracając do codziennych spotkań ze swoimi kolegami i koleżankami. 

Komfort psychiczny ma równie istotny wpływ na odporność organizmu!