Odporność to bardzo często poruszany temat, szczególnie w okresie jesienno-zimowym i wczesnowiosennym. Wszyscy poszukujemy sposobów na wzmocnienie organizmu i ograniczenie pojawiających się infekcji, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Jest to szczególnie istotne dla młodych rodziców, bo to właśnie małe dzieci w wieku przedszkolnym najczęściej się przeziębiają i wymagają pozostania w domu. 

Wśród wielu starych i sprawdzonych metod wzmacniania odporności zarówno dzieci jak i osób dorosłych, warto skupić się na tych sposobach, których skuteczność została potwierdzona naukowo i wielokrotnie udowodniona.

Styl życia a odporność organizmu

Wydaje się to bardzo proste – zdrowy styl życia zmniejsza ryzyko występowania chorób i niezwykle pozytywnie wpływa na nasze funkcjonowanie. Jednak co to właściwie oznacza żyć zdrowo? Istotne jest kilka czynników. Przede wszystkim należy pamiętać o zdrowym śnie, który powinien mieć odpowiednią długość w zależności m.in. od wieku. Ważna jest również aktywność fizyczna i prawidłowo zbilansowana dieta, która dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Jak długo powinniśmy spać?

Sen to sprawa indywidualna, jednak przyjęte są pewne ramy, na które warto zwrócić uwagę, szczególnie w przypadku naszych dzieci. Wśród noworodków i niemowląt sen powinien trwać łącznie nawet do 17 godzin w ciągu doby. Starsze dzieci, czyli np. przedszkolaki powinny spać około 12 godzin na dobę, natomiast dzieci w wieku szkolnym około 8-10 godzin. Zdecydowanie najtrudniej zadbać o długi i jakościowy wypoczynek osobom dorosłym, które często z powodu rodzicielskich czy zawodowych obowiązków nie mogą pozwolić sobie na beztroskie drzemki. Zaleca się jednak, aby w celu utrzymania optymalnej sprawności psychofizycznej, osoby w wieku 18-65 lat spały około 7-9 godzin na dobę. Tylko dzięki prawidłowej ilości snu, nasz mózg, ale i układ odpornościowy będzie w stanie funkcjonować prawidłowo.

Ruszajmy się!

Inną istotną kwestią warunkującą zdrowy styl życia jest aktywność fizyczna, która jest dostosowana do kondycji, stanu zdrowia i wieku. To bardzo istotne, żeby zadbać o odpowiednią dawkę ruchu nawet, jeśli nie możemy sobie pozwolić na regularne wizyty na siłowni czy basenie. Czasem proste modyfikacje codziennego życia – np. używanie schodów zamiast windy, czy wybranie spaceru do sklepu zamiast przejazdu samochodem, mogą w znacznym stopniu poprawić naszą sprawność.

Każda, najkrótsza nawet, codzienna gimnastyka w domowym zaciszu to kolejny krok do zdrowia i utrzymania prawidłowej odporności organizmu. Co ciekawe, naukowcy uważają, że osoby utrzymujące prawidłowy ciężar ciała i wykonujące odpowiednią dawkę ćwiczeń (zalecaną dla ich wieku) żyją średnio o 5–7 lat dłużej od swych rówieśników nieprzestrzegających tych zasad.  Dodatkowo, podkreśla się, że najlepszym rozwiązaniem dla naszego zdrowia i odporności jest równomierne rozłożenie aktywności fizycznej w ciągu tygodnia. Szczególne grupy osób - osoby starsze lub kobiety w ciąży albo w okresie połogu również nie powinny rezygnować z aktywności fizycznej. W ich przypadku rekomenduje się około 2,5 godziny ruchu na  tydzień, jeśli tylko pozwalają na to ich możliwości zdrowotne i otrzymają one zgodę lekarza prowadzącego.

Zróżnicowana dieta

Choć większość z nas wie o szkodliwości cukru, czy przetworzonej żywności, a także zbawiennym wpływie na zdrowie warzyw i owoców, często nie zdajemy sobie sprawy jak wielki wpływ na naszą odporność ma to, co jemy. W tym przypadku ograniczenie słodyczy czy niezdrowych przekąsek nie wystarczy. Co mówią o tym naukowcy? Co ciekawe, nowa piramida żywieniowa przygotowana przez ekspertów zakłada wspomnianą aktywność fizyczną jako podstawę zdrowia. Na drugim miejscu widnieją owoce i warzywa, które powinniśmy spożywać do każdego posiłku, przy czym owoce powinny stanowić ¼ spożywanych pokarmów tej grupy, zaś warzywa – ¾. 

Według specjalistów, produkty zbożowe, podobnie jak warzywa i owoce powinny towarzyszyć większości naszych posiłków, jednak najlepiej by były to produkty pełnoziarniste. Ciekawostką jest zalecenie dotyczące ograniczenia ilości spożywanego nabiału i mięsa. Wytyczne sugerują wypijanie ok. 2 szklanek mleka dziennie i spożywanie do 0,5 kg mięsa tygodniowo. Szczególnie rekomendacja dotycząca mięsa może być zaskakująca dla większości Polskich konsumentów, jednak aby prawidłowo zadbać o nasze zdrowie i odporność, warto znacznie ograniczyć spożywanie tego produktu. Szczególnie chodzi tutaj o mięso w wersji przetworzonej, w postaci wędlin, konserw i tym podobnych.

Produkty naturalne wspierające odporność

Wśród najbardziej popularnych składników naturalnych stosowanych w celu wspierania odporności można wyróżnić czosnek, czarny bez czy coraz bardziej popularny na całym świecie B-glukan pochodzenia grzybowego.

Czosnek

Roślina ta zawiera bardzo ważną substancję - allicynę, która ma silne właściwości przeciwbakteryjne. To dzięki jej obecności czosnek zwiększa odporność organizmu i reguluje prawidłowe reakcje układu immunologicznego.  Warto spożywać czosnek jako element codziennej diety zarówno dzieci, jak i dorosłych. Można również stosować gotowe ekstrakty.  

Czarny bez

To z pewnością jedna z najpopularniejszych roślin stosowanych od lat w celu wspomagania odporności i szybszego dochodzenia do zdrowia po chorobie.  Wykorzystuje się zarówno kwiaty bzu, jak i jego owoce. Z obu produktów można w prosty sposób (nawet w warunkach domowych) przygotować syropy czy napary. Pamiętajmy jednak, że w świeżych kwiatach i niedojrzałych owocach  czarnego bzu występują substancje toksyczne, które mogą powodować biegunki i wymioty. Wystarczy jednak poddać owoce czy kwiaty obróbce termicznej i niebezpieczeństwo mija. 

Ekstrakt z bzu jest dostępny w aptekach w wielu preparatach złożonych. Warto wykorzystywać jego dobroczynne właściwości. Roślinę tę można bezpiecznie stosować zarówno u dzieci, jak i dorosłych.

Pleuran, czyli B-glukan pochodzenia grzybowego

Pośród wielu naturalnych substancji stosowanych w celu wzmacniania odporności, na szczególną uwagę zasługuje Pleuran, polisacharyd będący niezwykle ciekawym odkryciem naukowców. To substancja, którą pozyskuje się z grzybów – boczniaków ostrygowatych. Pleuran jest naturalną, immunologicznie aktywną substancją, która została wielokrotnie przebadana pod kątem swojego bezpieczeństwa i jest dostępna w Polsce w postaci gotowych preparatów z dodatkiem witaminy C oraz innych składników wpływających na odporność i zdrowie układu oddechowego. Ten b-glukan może być stosowany jako profilaktyczne wzmocnienie organizmu, ale także jako jego wsparcie podczas choroby, w trakcie rekonwalescencji. Produkty z zawartością B-glukanu z boczniaka ostrygowatego są szeroko dostępne w aptekach.

Kiedy należy udać się do lekarza?

Zdarza się, że mimo utrzymywania zdrowego stylu życia, urozmaiconej diety, czy stosowania odpowiednich składników wzbogacających dietę, my lub nasze dzieci często cierpimy z powodu infekcji. Powodów takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele, część z nich to choroby układu odpornościowego, które mogą występować w każdym wieku. Dlatego tak niezwykle istotne jest regularne kontrolowanie naszego stanu zdrowia i przeprowadzanie badań profilaktycznych, chociażby tych podstawowych (takich jak morfologia krwi czy badanie ogólne moczu), które mogą już na bardzo wczesnym etapie wykryć ewentualne choroby czy zaburzenia, które wpływają na osłabienie naszej odporności i zwiększenie podatności na infekcje. Skierowanie na badania wyda nam lekarz rodzinny, a otrzymane wyniki zawsze powinniśmy z nim skonsultować. Pozwoli to na bieżąco kontrolować nasze zdrowie i spać spokojnie.

Dbajmy regularnie o odporność 

Warto dbać o naszą odporność każdego dnia, ponieważ tylko regularnie podejmowane działania przynoszą zadowalające efekty. Wybierajmy zdrowsze produkty żywnościowe, które nie są przetworzone, pamiętajmy o aktywnym spędzaniu wolnego czasu (najlepiej na świeżym powietrzu), a także regularnych badaniach lekarskich. 

W razie potrzeby wspomagajmy się wykorzystując dostępne w aptekach skarby natury, które mogą stanowić prawdziwe dobrodziejstwo dla naszego zdrowia.