Lato mija zawsze zbyt szybko, a jesienna chandra bywa trudna do zniesienia dla wielu osób. Jesień, to wyzwanie szczególnie dla kobiet w ciąży. To okres krótszych dni, kojarzonych z pogorszeniem nastroju, brakiem energii oraz spadkiem odporności.

Jednak ta złota pora roku ma również wiele zalet. Dostrzeżemy je z pewnością jeśli tylko odpowiednio zadbamy o nasze ciało i emocje.

Jak przetrwać jesień będąc w ciąży? Wystarczy pamiętać o kilku zasadach, a to pozwoli cieszyć się urokami naszej polskiej złotej jesieni.

Ciąża jesienią - zalety

Kolorowa jesień zachęca do spacerów

Pierwszą pozytywną stroną jesieni jest brak upałów. Wysokie temperatury latem mogą być bardzo uciążliwe dla kobiety w ciąży i trudniej jest wtedy korzystać z pięknej pogody. W ciąży jesienią nie musimy rezygnować ze spacerów. To świetna pora roku na aktywność na świeżym powietrzu. Na zewnątrz nie jest już gorąco, ale nadal możemy cieszyć się przyjemną temperaturą, a kolorowe liście dodadzą uroku podczas jesiennych przechadzek.

To również doskonała pora roku na jesienną sesję zdjęciową. Przepiękna sceneria i pełnia kolorów nadadzą zdjęciom niepowtarzalny charakter. Dlatego, gdy brzuszek jest już widoczny, właśnie jesienią warto zdecydować się na sesję w plenerze.

Ubiór na jesienny czas

Wiosną czy latem ubiór dla kobiety w ciąży jest zdecydowanie inny niż w okresie bez brzuszka. Jesienią, gdy dni są krótsze, temperatury zmienne, a pogoda nas nie rozpieszcza, odpowiednie ubieranie się dla kobiety ciężarnej może wydać się skomplikowane. Nic bardziej mylnego. Obecnie mamy bardzo szeroki wybór odzieży ciążowej w sklepach stacjonarnych i internetowych. Przyszłe Mamy mogą wybierać z szerokiej gamy fasonów, kolorów, stylów. Stworzenie wygodnej, ciepłej i kobiecej stylizacji wcale nie musi być trudne.

Pierwsza zasada to dbałość o to, aby strój był ciepły. Odzież wierzchnią najlepiej wybierajmy lekko dopasowaną, aby dobrze zakryć plecy i brzuszek. Świetnie sprawdzą się przylegające do ciała koszulki i oversizowe swetry czy bluzy. Wygodne spodnie, takie jak legginsy, doskonale dopełnią jesienną stylizację przyszłej Mamy. Nie zapominajmy również o obuwiu, które powinno być ciepłe i wygodne.

Jesienna dieta dla przyszłej Mamy

Nie tylko latem mamy możliwość jedzenia świeżych warzyw i owoców. Będąc w ciąży dieta jest bardzo ważna, a jesienią możemy dołączyć do swojej diety pełne witamin sezonowe owoce takie jak: jabłka, gruszki, śliwki oraz świeże warzywa m.in. paprykę, marchewkę, cukinię oraz buraki.

Jesienna dieta kobiety w ciąży również powinna dostarczać najpotrzebniejszych składników odżywczych. Podstawą jadłospisu powinny być produkty zbożowe, takie jak pieczywo razowe, płatki owsiane czy kasze. Mleko to doskonałe źródło białka, wapnia i witamin B2 oraz B12. Codzienna porcja mleka i jego przetworów zapewni prawidłowy rozwój układu kostnego dziecka.

Żelazo to kolejny ważny składnik w diecie przyszłej Mamy. W czasie ciąży zapotrzebowanie na żelazo znacznie wzrasta, dlatego w codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć chudego czerwonego mięsa, ryb, jaj.

Przyszła Mama powinna ograniczyć cukier. Warto sięgnąć po domowe przetwory, które dostarczą odpowiedniej ilości witamin przyszłej Mamie jak i dziecku. Domowe przetwory będą najlepsze na "ciążowe zachcianki" i skutecznie poprawią samopoczucie.

Leniuchowanie i odpoczynek są zalecane

Jesienna, kapryśna pogoda i krótszy dzień czasem nie zachęcają do spacerów. Przyszła Mama może wtedy leniuchować do woli pod kocem z kubkiem ciepłej herbaty. Przecież to jesień, więc nikogo nie zdziwi leniuchowanie w domowym zaciszu z ciekawą książką w ręku lub włączonym ulubionym serialem. Czas przed porodem można poświęcić na poszerzanie swojej wiedzy dotyczącej, na przykład, opieki i wychowania dziecka.

Ciąża jesienią - potencjalne trudności

Chroń swoje zdrowie

Jesienią, przyszła Mama powinna unikać dużych skupisk ludzi, aby zmniejszyć ryzyko złapania infekcji. Kobieta w ciąży ma niższą odporność, jest bardziej narażona na infekcje, a jej organizm jest bardziej podatny na przeziębienie. Dodatkowo, w czasie ciąży nie można stosować wielu farmaceutyków i infekcje można zwalczyć tylko naturalnymi sposobami. Tradycyjne leki mogą zaszkodzić dziecku i powinny być przyjmowane wyłącznie po konsultacji z lekarzem.

Dlatego lepiej jest zapobiegać i zmniejszyć ryzyko choroby. Przyszła Mama może wesprzeć swoją odporność poprzez zdrową dietę oraz odpowiednią suplementację z dodatkiem witamin C i D3. Dodatkowo, kobietom w ciąży zaleca się zdrowy 8-godzinny sen oraz codzienne spacery na świeżym powietrzu.

Sposoby na przeziębienie w ciąży jesienią

Co zrobić gdy w czasie ciąży pojawi się infekcja? Są na to skuteczne sposoby.

Na ból gardła doskonały będzie napar z rumianku bądź letnia woda z dodatkiem soli. Przyszła Mama powinna przepłukiwać nimi gardło kilka razy dziennie. Wskazane jest również nawilżanie gardła poprzez picie napojów, takich jak napar z imbiru z dodatkiem miodu i cytryny lub herbata z sokiem malinowym.

Jak obniżyć temperaturę organizmu w przypadku gorączki? Wysoka temperatura może być niebezpieczna dla dziecka, ale istnieją sposoby na jej obniżenie. Bezpiecznym sposobem może być chłodna kąpiel, a także stosowanie okładów. Doskonale sprawdzą się również chłodne napoje.

Co zrobić, gdy pojawi się katar? Oczywiście stosowanie kropli do nosa jest wykluczone, dlatego kobietom w ciąży zalecane są inhalacje, na przykład z dodatkiem olejku eukaliptusowego. Świetnym rozwiązaniem jest nawilżacz powietrza, bowiem gorące powietrze dodatkowo wysusza śluzówki nosa.

Zmienna pogoda ma wpływ na samopoczucie kobiety ciężarnej, a organizm jest wtedy bardziej narażony na zmiany ciśnienia. Każda ciąża przebiega inaczej, a ryzyko nadciśnienia wraz z wiekiem rośnie. Dlatego kobieta ciężarna powinna kontrolować ciśnienie tętnicze, zwłaszcza jesienią. Prawidłowe ciśnienie krwi ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu zarówno Mamy, jak i dziecka.

Jesień to piękny czas także dla kobiet w ciąży, bowiem niezależnie od pory roku, okres oczekiwania na narodziny dziecka jest wyjątkowy w życiu kobiety.

Jesienne przyszłe Mamy powinny szczególnie zadbać o odpoczynek, spacery na świeżym powietrzu i zdrową dietę, co wzmocni odporność w tym wyjątkowym czasie oczekiwania na Maleństwo.

Katarzyna Mroczek

Jest absolwentką kierunku Zarządzanie ze specjalizacją E-biznes i profesjonalna komunikacja. Swoje doświadczenie zdobywa m.in. w jednej z wiodących, polskich firm farmaceutycznych. Od zawsze lubiła pisać, a blog i social media to doskonałe miejsca na realizację jej pasji.  Poza pracą uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi, ich kulturę oraz tradycje.