Jesień to piękna pora roku, ale to również czas, w którym układ odpornościowy wymaga wsparcia, bowiem borykamy się ze spadkami odporności.

W trosce o wsparcie odporności, wielu z nas szuka w aptece produktów na bazie naturalnych składników ufając, że to co dla nas najlepsze pochodzi właśnie z natury. Bardzo słusznie! Bo naturalne modyfikatory odpowiedzi immunologicznej efektywnie wspierają odporność w sposób nieinwazyjny i bezpieczny.

Badania wykazują, że naturalne produkty są w stanie zahamować rozwój nawet bardzo groźnych wirusów i wspomóc nasz układ odpornościowy w walce z patogenami.

Nasza rola we wzmacnianiu układu immunologicznego

Współcześnie, w coraz większym stopniu, zdajemy sobie sprawę ze złożoności układu odpornościowego i możliwości wspierania go poprzez podejmowanie odpowiednich decyzji dietetycznych, regularne ćwiczenia i usystematyzowanie trybu życia.

Nasze działanie powinno być wielotorowe, jak i ciągłe. Odporność, jest bowiem systemem naczyń połączonych i, by pracowała na optymalnym poziomie, musimy jej zapewnić odpowiednią ilość snu, regularną aktywność fizyczną i jak najniższy poziom stresu. O tej naszej roli w obronie organizmu przed patogenami powinniśmy pamiętać przez cały rok - wówczas zaobserwujemy rezultaty naszych starań.

Do kompletnej układanki budującej odporność brakuje jeszcze jednej składowej, a mianowicie naturalnych składników wzmacniających układ immunologiczny.

Naturalne składniki wzmacniające odporność - przegląd

Właściwie zbilansowana dieta, bogata w składniki mineralne i witaminy jest istotnym czynnikiem wzmacniającym odporność. Od ich podaży zależy także nasza sprawność fizyczna.

Najlepsze dla organizmu są, oczywiście, naturalne sposoby wzmacniania odporności. W wybranych sytuacjach można także sięgnąć po naturalne preparaty z apteki zawierające opisane poniżej składniki wpływające na prawidłowe działanie układu odpornościowego.

Niektóre produkty spożywcze zawierają substancje bioaktywne o właściwościach antyoksydacyjnych, antywirusowych, mających właściwości bakteriobójcze i takich, których rolą jest pobudzenie elementów budujących nasz system odpornościowy.

Nasze odżywianie działa wzmacniająco na organizm, powinno być zatem bogate w naturalne składniki, które stanowią modyfikatory odpowiedzi immunologicznej. Odporność organizmu zależy bowiem od podaży odpowiedniej ilości wybranych substancji bioaktywnych, jak np.: witaminy, mikroelementy, czy induktory treningu odporności (beta glukan, probiotyki, lizaty bakteryjne).

Woda

Układ immunologiczny, inaczej układ odpornościowy, do sprawnej pracy wymaga nawodnienia. Woda pomaga nie tylko zapobiec chorobom, ale doskonale sprawdza się również, gdy organizm zostanie zaatakowany przez wirusy i bakterie. Prawidłowe nawodnienie jest szczególnie ważne, gdy podczas choroby zmagamy się z gorączką.

Woda usuwa z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii, a wirusy nie lubią nawodnionego środowiska.

Beta glukan (Pleuran)

Beta glukan jest jedną z części składowych błonnika pokarmowego. Można go znaleźć w ścianach komórkowych grzybów, drożdży oraz zbóż. Jak się okazuje, znajduje zastosowanie nie tylko jako składnik pożywienia, ale też preparatów wspierających odporność.

Beta glukany pozyskiwane z grzybów wyższych mają, potwierdzony w badaniach, korzystny wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego. Najlepiej przebadany w tym zakresie jest kompleks aktywnych polisacharydów pozyskiwany z grzyba jadalnego, boczniaka ostrygowatego (Pleurotus ostreatus), jest to beta (1,3 - 1,6 ) D - glukan.

Grzyby wyższe były uznane już w starożytnej medycynie chińskiej jako produkty chroniące przed chorowaniem. Dziś, na podstawie badań, wiemy, że beta (1,3 - 1,6 ) D - glukan działa immunomodulująco. Pobudza komórki układu odpornościowego do aktywności. Uaktywnione makrofagi mają zdolność rozpoznawania antygenów, identyfikują i usuwają patogeny, które wtargnęły do wnętrza organizmu. Takie działanie beta glukanu stymuluje produkcję cytokin, zapobiega rozprzestrzenianiu się patogenów w organizmie, a tym samym rozwojowi infekcji.

Pelargonia afrykańska (Pelargonium sidoides)

Jest to składnik roślinny znany w medycynie od bardzo dawna. Ekstrakt z korzenia pelargonii wykazuje działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Rozrzedza wydzielinę w drogach oddechowych, dzięki czemu łatwiej można ją usunąć z organizmu w czasie kaszlu.

Pelargonia afrykańska wykazuje skuteczność w leczeniu ostrego zapalenia oskrzeli, ostrego infekcyjnego zapalenia zatok czy też przeziębienia lub stanów zapalnych migdałków. Co ciekawe, w badaniach wykazano właściwości przeciwbakteryjne pelargonii afrykańskiej przeciwko ośmiu szczepom bakterii, które najczęściej są odpowiedzialne za infekcje górnych dróg oddechowych, takich jak zapalenie płuc, grypa, czy gruźlica (Staphylococcus aureus, Streptococcus pneumoniae, Streptococcus 1451 oraz Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae, Proteus mirabilis, Pseudomonas aeruginosa i Haemophilus influenzae).

Czarny bez (Sambucus nigra)

Zarówno wyciąg z owoców jak i napar z liści tej rośliny działa immunomodulująco, antybakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Ponadto jest doskonałym źródłem witaminy C i antyoksydantem, a dodatkowo działa przeciwzapalnie. Napary, wyciągi i ekstrakty z czarnego bzu znajdują zastosowanie w profilaktyce i leczeniu infekcji ponieważ wzmacniają odporność, działają napotnie, przez co mogą obniżać gorączkę, wykazują właściwości przeciwzapalne i wykrztuśne.

Rosiczka okrągłolistna (Drosera rotundifolia)

Wyciąg z tej rośliny działa przeciwkaszlowo, wykrztuśnie i przeciwzapalnie. Wykazuje również działanie antybakteryjne, szczególnie wobec gronkowców, paciorkowców, prątków i dwoinek.

Rosiczka okrągłolistna stosowana jest w leczeniu grypy, przeziębienia, krztuśca, anginy, gruźlicy, szkarlatyny, zapalenia oskrzeli, płuc, gardła i migdałków.

Ponadto wspomaga oczyszczanie dróg oddechowych i ułatwia wydzielanie śluzu oraz wpływa na regenerację uszkodzonych rzęsek i uszczelnia nabłonek dróg oddechowych.

Stulisz lekarski (Sisymbrium officinale)

Na podstawie wieloletnich doświadczeń i badań uznano, że wyciąg ze stulisza lekarskiego wykazuje działanie przeciwkaszlowe, przeciwbakteryjne i przeciwskurczowe.

Ta roślina ma silne działanie bakteriobójcze. Powleka gardło i łagodzi podrażnienia, przez co zmniejsza nieprzyjemne objawy chrypki.

Dlatego ziele stulisza jest stosowane w leczeniu kaszlu, zapalenia gardła i nieżytu płuc.

Cynk (Zincus)

Cynk to pierwiastek śladowy, ale niezbędny dla utrzymania zdrowia organizmu. Jest mikroelementem znajdującym się we wszystkich komórkach i płynach ustrojowych człowieka. Wykazuje działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Cynk jest niezbędny do prawidłowego rozwoju limfocytów T (komórki odpornościowe). Dodatkowo, działa przeciwwirusowo poprzez aktywowanie komórek odpornościowych do walki (limfocytów T i komórek NK).

Niedobór cynku sprzyja rozwojowi stanów zapalnych, zwiększa podatność na infekcje, gorsze gojenie się ran, osłabienie wzrostu.

Produkty, w które warto się zaopatrzyć, aby dostarczyć organizmowi cynku to wołowina, orzechy i produkty pełnoziarniste.

Jeśli sięgamy po suplementy diety to cynk w postaci diglicynianu jest jedną z najlepiej przyswajalnych form związków tego pierwiastka.

Witamina C

Pokutuje wiele różnych teorii, ale wit C, bezsprzecznie ma wpływ na nasz układ immunologiczny. Jest to uniwersalny antyoksydant, jeden z silnych przeciwutleniaczy, uszczelnia naczynia krwionośne, ułatwia przyswajanie żelaza z pożywieniem, a jest ono niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Wit C aktywuje wiele enzymów niezbędnych dla przebiegu reakcji chemicznych, także tych odpornościowych.

W okresie obniżonej odporności podstawą jest regularne dostarczenie witaminy C z dietą. Wykazano, że suplementacja witaminą C nie ma wpływu na sam proces wzmocnienia odporności, ani na częstotliwość zachorowań na przeziębienie. Jednak gdy choroba już wystąpi, witamina C skraca czas trwania infekcji, może także łagodzić objawy przeziębienia. Należy ją przyjmować już przy pierwszych objawach przeziębienia.

Kwasy tłuszczowe

Niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe to: kwasy omega-3 i omega-6. Wykazują korzystny wpływ na układ odpornościowy stymulując organizm do walki z drobnoustrojami chorobotwórczymi. Wspomagają wchłanianie znacznej części składników odżywczych dostarczanych z pokarmem, co korzystnie wpływa na wzmocnienie odporności i hamują rozwój stanów zapalnych.

Niedobór kwasów omega w diecie może powodować stany zapalne i zmiany skórne, zmniejszenie odporności, a nawet prowadzić do chorób układu krążenia.

Najpopularniejsze źródła wielonienasyconych kwasów tłuszczowych to olej z wątroby rekina i tran (koncentrat oleju z wątroby dorsza atlantyckiego oraz innych ryb z rodziny dorszowatych).

Kwas mlekowy

Ten cenny składnik odżywczy powstaje w produktach spożywczych otrzymywanych przez fermentację mlekową. Efektem fermentacji mleka są, na przykład, sery, jogurty, maślanki. Inne produkty to kiszone ogórki, kiszona kapusta, salami i pieczywo żytnie. Prawidłowa mikrobiota jelit wspomaga wchłanianie cennych składników odżywczych, a tym samym chroni organizm przed wnikaniem patogenów i w konsekwencji rozwojem infekcji.

Kw. mlekowy jest wykorzystywany w medycynie, posiada bowiem właściwości przeciwbakteryjne, alkalizujące i keratolityczne. Pałeczki kwasu mlekowego znajdziemy w probiotykach i preparatach stosowanych w miejscowym leczeniu zmian skórnych.

Ważnym w walce z patogenami produktem są kiszonki. Proces fermentacji mlekowej kapusty czy ogórków sprawia, że w naszych jelitach rozwijają się bakterie jelitowe dobroczynne dla odporności, zapobiegając tym samym wzrostowi bakterii gnilnych powodujących infekcje.

Warto także zwrócić uwagę na produkowaną w procesie fermentacji witaminę C. Dzięki kiszeniu warzyw, uzyskujemy jej dużą porcję.

Witamina D

Nie sposób pominąć tego ważnego składnika diety i jego wpływu na wzmocnienie odporności. Ludzki organizm nie potrafi wytworzyć wit D samodzielnie, należy ją dostarczać z pożywieniem. Ale znana jest zdolność organizmu do magazynowania tego składnika.

Cholekalcyferol, czyli witamina D3, wykazuje działanie immunomodulujące, czyli stymulujące układ odpornościowy. Dzięki niej monocyty, makrofagi i komórki tuczne, prezentując antygen, ochraniają nasz organizm.

Witamina D oddziałuje także na peptydy antybakteryjne, zwane AMP, które wykazują działanie przeciwdrobnoustrojowe.  

Suplementując tę witaminę warto sięgnąć po naturalne preparaty zawierające kompleks: olej z wątroby rekina i witamina D. To doskonałe wsparcie układu immunologicznego.

Warzywa i owoce

W ostatnich latach nieustannie otrzymujemy komunikaty o dobroczynnym wpływie dużej ilości warzyw i owoców na organizm człowieka.

Produkty te zawierają mikro i makroelementy wspomagające nasze zdrowie, w tym układ odpornościowy. Brukselka, jarmuż, natka pietruszki, szpinak, truskawki i cytryna są bogate w witaminę C i kwas foliowy, skracającą czas infekcji i pobudzającą systemy przeciwzapalne. Czarna porzeczka, dzięki dużej zawartości wit C poprawia odporność chroniąc nas przed grypą i przeziębieniami oraz niweluje wolne rodniki jako doskonały przeciwutleniacz. Marchew, cebula czy por dostarczą nam witamin z grupy A, C, E, B oraz żelaza i magnezu. Świeży czosnek jest naturalnym antybiotykiem, zapobiega infekcjom bakteryjnym.

Dzięki tym składnikom błona śluzowa, budująca np. drogi oddechowe, wytwarza więcej śluzu, który wzmacnia i skuteczniej chroni organizm przed zarazkami oraz całościowo poprawia się zdolność komórek do zwalczania bakterii i grzybów. 

Ciągła walka z infekcjami

Niezdrowa dieta, niska aktywność fizyczna, częsty kontakt ze szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi (zanieczyszczone powietrze), przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach, zmiany temperatury i stres tworzą korzystne warunki dla patogenów. Otwierają im drzwi do zaatakowania naszego organizmu.

Walka z patogenami trwa cały rok. Ale szczególnie jesienią należy pamiętać o regularnym dostarczaniu organizmowi naturalnych składników wspierających odporność.

Budowanie obrony przed infekcjami zależy od nas: od dobrze wypracowanych nawyków, zbilansowanej diety, aktywności na świeżym powietrzu i czasu poświęconego na odpoczynek. 

Odporność z natury

Właściwa dieta, bogata w cenne witaminy i minerały, wykazuje dobroczynny wpływ na system immunologiczny. Niektóre składniki odżywcze są szczególnie ważne w ochronie organizmu ponieważ wykazują właściwości prozdrowotne lub bójcze.

Komponując zdrową dietę jesienią, zwracajmy szczególna uwagę na te produkty, które zawierają opisane w artykule składniki i pomogą nam wspierać odporność.

Zmienna jesienna aura, niedostatki w diecie i przebywanie w dużych zbiorowiskach (szkoła, praca) bardzo często wymagają wsparcia odporności z apteki. Wybierając odpowiedni suplement diety wspierający odporność, warto postawić na naturalne preparaty, zawierające kompleks składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego.

Imunoglukan P4H® PLUS - wsparcie układu oddechowego, gardła oraz odporności

Dobrym wyborem są suplementy marki Imunoglukan P4H®. Naturalny skład, brak konserwantów, barwników, alkoholu, glutenu i dodatku cukru stawiają Imunoglukan P4H wysoko w rankingu produktów dostarczających naturalne składniki wspierające odporność.

Warty uwagi jest również Imunoglukan P4H® PLUS - koktajl dobroczynnych składników, kompleksowo wsparających układu oddechowego, gardła oraz odporność. Imunoglukan P4H® PLUS zawiera czarny bez, pelargonię afrykańską, rosiczkę okrągłolistną, stulisz lekarski, czarną porzeczka, cynk, IMG® i witaminę C. Jest idealnym produktem, gdy organizm wymaga dodatkowego wsparcia. Dobry dla dzieci powyżej 3 roku życia i dorosłych.

Dbajmy o odporność każdego dnia, przez cały rok. Korzystajmy z darów natury, także tych, dostępnych w aptece.

Niech jesień będzie piękna nie tylko za oknami!

Nie pozwól, aby spadki odporności uniemożliw

Zespół Phamily.pl we współpracy z Lekarzem medycyny rodzinnej lek. med. Klaudią Gutowską.