Wraz z nadejściem jesieni rozpoczyna się trudny okres dla dzieci i rodziców, w którym infekcje i przeziębienia pojawiają się bardzo często. To czas, kiedy warto, a nawet trzeba zadbać o układ odpornościowy dziecka.

Organizm człowieka zaczyna budować odporność już od pierwszych dni życia. Układ immunologiczny ma chronić przed szkodliwym wpływem drobnoustrojów. Duży wpływ na układ odpornościowy ma karmienie piersią. W mleku matki znajdują się substancje pomagające wzmocnić odporność dziecka, takie jak probiotyki, czy neutrofile. Karmienie piersią powoduje, że dzieci rzadziej zapadają na choroby układu oddechowego, zapalenie płuc, czy choroby uszu. Poza tym badania potwierdzają, że dzieci karmione mlekiem matki lepiej rozwijają się ruchowo i intelektualnie.

Jak możemy wzmocnić odporność dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym?

Aktywność fizyczna

Ruch na świeżym powietrzu pełni ważną rolę w budowaniu odporności dziecka:

  • po pierwsze pomaga utrzymać prawidłową masę ciała,
  • po drugie pomaga dotlenić mózg, serce oraz rozwijać kondycję fizyczną,
  • po trzecie pozytywnie wpływa na układ immunologiczny i zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych

Jaka aktywność jest najlepsza? Tak naprawdę wszystkie aktywności na świeżym powietrzu są wskazane, jeśli tylko sprawiają dziecku przyjemność, chętnie w nich uczestniczy i są bezpieczne.

Gra w piłkę, jazda na rowerze , czy zwykły spacer to znakomity czas na spędzenie czasu z rodziną, wspólną zabawę z rówieśnikami, a jednocześnie świetny moment na wzmocnienie odporności. Po prostu przyjemne z pożytecznym.

Dieta dobra na odporność dziecka

Prawidłowo zbilansowana dieta ma duże znaczenie w budowaniu odporności dziecka. Składniki diety powinny naturalnie wesprzeć odporność przedszkolaka i ucznia. Co zatem powinno jeść dziecko, aby jego układ immunologiczny mógł skutecznie chronić je przed infekcjami?

Do diety dziecka powinniśmy włączyć:

  • białko - pełnowartościowe białko zawierają ryby, owoce morza, jaja, drób i podroby,
  • probiotyki - czyli dobre bakterie, pomagają uzupełnić florę bakteryjną oraz wzmocnić organizm, można je znaleźć w jogurtach i kefirach,
  • witaminy - witamina C skraca czas trwania infekcji, witamina D wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • węglowodany - to źródło energii dla organizmu, a beta-glukan pochodzący z błonnika pokarmowego wspiera układ immunologiczny dziecka poprzez stymulowanie aktywności komórek odpornościowych.

W okresie jesiennym dodatkowo można wspierać odporność dziecka poprzez dobry suplement diety, np. Imunoglukan P4H® w płynie. Suplement nie zawiera cukru, ani dodatkowych aromatów czy barwników. Jest produktem bezglutenowym.

Sen dobry na wszystko, również na odporność

Wszyscy wiemy, że podczas snu nasz organizm się regeneruje. Odpowiednia ilość snu jest przede wszystkim ważna dla dzieci. Należy zadbać, aby sen dziecka był niezakłócony, spokojny, a organizm mógł nabrać sił do kolejnych wyzwań dnia następnego. Wypoczęty i zregenerowany organizm dziecka ma większe szanse na pokonanie infekcji i wsparcie układu odpornościowego.

Ile snu potrzebuje młody organizm? Standardowo dla maluszka, przed ukończeniem pierwszego roku życia, jest to od 12 do 16 godzin na dobę. Dzieci powyżej roku do 5 lat potrzebują od 10 do 13 godzin snu. Starsze dzieci, w wieku szkolnym, potrzebują na zdrowy sen od 8 do 10 godzin na dobę.

Pamiętajmy, że zmęczenie ma negatywny wpływ na układ immunologiczny, a zdrowy sen to ważny element w budowaniu odporności dziecka.

Stres a odporność dziecka

Długotrwały i przewlekły stres ma negatywny wpływ na cały organizm, również na układ immunologiczny. U dziecka pełni on szczególnie ważną rolę, ponieważ pomaga zbudować odporność młodego organizmu. Dlatego też przedszkolaki częściej chorują niż dzieci w wieku szkolnym. Jest to naturalny sposób organizmu na walkę z drobnoustrojami i element długiego procesu nabierania odporności.

Stres u dziecka może wywołać wiele sytuacji - utrudniony kontakt z rówieśnikami, rozłąka z rodzicami, zmiana otoczenia. W warunkach, gdy dziecko jest narażone na stres, w organizmie zachodzą różne zmiany, wliczając także układ odpornościowy. Komórki zwalczające wirusy i bakterie blokują się, hamują aktywność układu immunologicznego, narażając organizm dziecka na infekcje i przeziębienia.

Jak możemy zmniejszyć stres u dziecka?

Małe dzieci potrzebują bliskości rodzica, opiekuna. Taka fizyczna bliskość daje dziecku poczucie bezpieczeństwa. Brak zainteresowania ze strony bliskich osób może powodować silny stres u maluszka. Bliskość pełni ważną rolę w życiu dziecka, dlatego starajmy się przytulać nasze pociechy jak najczęściej, aby poczuło się szczęśliwe i kochane.

Kontakt z naturą redukuje stres nie tylko u dorosłych, ale również u dzieci. Aktywność fizyczna, czy spacer na świeżym powietrzu to nie tylko chwile wywołujące uśmiech na twarzy dziecka, ale także bezcenne chwile dla rodziców spędzone ze swoją pociechą. Momenty szczęścia i radości naturalnie eliminują stres u dziecka i są również miłym wspomnieniem z dzieciństwa.

Unikaj przegrzania organizmu dziecka

Spacery na świeżym powietrzu wpływają korzystnie na budowanie odporności dziecka. Spacerować warto niezależnie od pogody. Pamiętajmy jednak o odpowiednim ubraniu, wygodnym i dostosowanym do warunków panujących na zewnątrz. Przegrzanie organizmu wpływa niekorzystnie na układ odpornościowy dziecka i zwiększa ryzyko infekcji. Odpowiednia temperatura ciała jest o tej porze roku bardzo ważna.

Jakie są najczęstsze objawy przegrzania?

  • płaczliwość,
  • zaczerwieniona skóra,
  • stan podgorączkowy lub gorączka,
  • odwodnienie,
  • potówki, odparzenia.

Łatwym sposobem na sprawdzenie, czy dziecko nie jest przegrzane to dotknięcie skóry na karku. Jeśli skóra maluszka jest w tym miejscu rozgrzana i spocona, to najprawdopodobniej mamy do czynienia z przegrzaniem organizmu. W przypadku, gdy rozpoznamy przegrzanie należy przenieść dziecko do chłodniejszego miejsca, zdjąć nadmiar odzież i podać coś do picia.

Pogoda, zwłaszcza jesienią, bywa kapryśna. Częste zmiany pogody nie ułatwiają rodzicom decyzji, w co ubrać swoje dziecko. Dodatkowo jest to czas częstych infekcji i przeziębień. W tym okresie bardzo ważne jest budowanie odporności dziecka.

Czym powinniśmy się kierować przy wyborze ubioru podczas jesiennych spacerów?

Przede wszystkim ubranie powinno być dostosowane do wieku dziecka. Wybierajmy inne ubranie dla najmłodszych dzieci, a inne dla starszych. Noworodka i niemowlaka ubieramy cieplej. W przypadku dzieci chodzących, ubierajmy w myśl zasady - o jedną warstwę więcej niż u siebie. Doskonale sprawdza się tu strój na tak zwaną "cebulkę", kilka cieńszych ubrań będzie wygodniejsze dla dziecka niż jedna gruba bluza. Chrońmy głowę dziecka - podczas chłodniejszych dni przyda się cieplejsza czapka, szalik bądź komin.

Szczepionki

Istnieją odpowiednie szczepionki, które wpływają na wzmocnienie odporności u dzieci. Młody organizm często nie jest wystarczająco rozwinięty, aby zwalczyć infekcje i wirusy. Odpowiednia szczepionka może wtedy okazać się bardzo pomocna, szczególnie gdy pojawią się poważniejsze choroby.

Pamiętajmy jednak, że decyzję o szczepionce warto skonsultować z lekarzem. Ostateczną decyzję, czy szczepionkę można podać dziecku, podejmuje lekarz.

Budowanie odporności dziecka to długi proces. Systematyczne i konsekwentne działania rodziców zaprocentują w przyszłości dobrym zdrowiem ich pociechy. Odporność możemy wspierać na wiele sposobów, ale podstawa budowania układu immunologicznego to zdrowy sen, aktywność fizyczna, prawidłowa dieta oraz odpowiednia suplementacja.

Katarzyna Mroczek

Jest absolwentką kierunku Zarządzanie ze specjalizacją E-biznes i profesjonalna komunikacja. Swoje doświadczenie zdobywa m.in. w jednej z wiodących, polskich firm farmaceutycznych. Od zawsze lubiła pisać, a blog i social media to doskonałe miejsca na realizację jej pasji.  Poza pracą uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi, ich kulturę oraz tradycje.