Lubicie orzechy? Wyobraźcie sobie piękny, słoneczny poranek, a na śniadanie kanapkę z masłem orzechowym ze szklanką świeżo wyciskanego soku z pomarańczy. Oto idealny początek dnia z porcją potrzebnego nam żelaza i witamin! Słyszeliście na pewno, że masło orzechowe jest kaloryczne. To fakt. Jednak czy wiecie, że są to dobre kalorie? Możliwe, że zdążyliście się zniechęcić, zanim skosztowaliście. A przecież masło orzechowe jest jedną z najzdrowszych przekąsek! Orzechy dostarczają nam wielu witamin, składników mineralnych, wartości odżywczych i co najważniejsze – cennych kwasów tłuszczowych. Kalorie w maśle orzechowym nie biorą się znikąd, ale właśnie z tych wartościowych tłuszczów, których nie powinno zabraknąć w naszej diecie.

Masło orzechowe – skąd te kalorie?

Tak, masło orzechowe jest kaloryczną bombą. W 100 g produktu można znaleźć aż 600 kcal, a w jednej łyżce (ok. 20-30 g) 120-180 kcal. Zastanawiacie się pewnie: skoro masło orzechowe jest zdrowe, to skąd te liczby? Wysoka kaloryczność produktu bierze się z tych dobrych tłuszczów roślinnych, którymi masło może się poszczycić. Są one dla naszego organizmu niezwykle ważne i warto je porcjować w codziennej diecie. Pamiętajcie jednak o umiarze. I choć wiemy, że czasem trudno się powstrzymać, dbajcie o równowagę w żywieniu :)

Masło orzechowe dla sportowców

Jak najbardziej! To wymarzona przekąska dla osób uprawiających sport. Wspomaga pracę mięśni podczas ćwiczeń i regenerację po treningu. Neutralizuje wolne rodniki, które powstają w trakcie intensywnych ćwiczeń fizycznych. 

Jedzcie masło orzechowe przed treningiem. Dzięki niemu zminimalizujecie ryzyko skurczów mięśni i będziecie pełni energii do działania. Co z tą kalorycznością? Jeśli obawiacie się przyrostu tkanki tłuszczowej, to niesłusznie. Masło orzechowe nie tylko jej nie karmi, ale też pomaga ją.. zredukować.

Masło orzechowe dla osób na diecie

Pasta ze zdrowych orzechów może być składnikiem Waszej diety odchudzającej – wystarczy, że uwzględnicie ją w bilansie kalorycznym i będziecie znali umiar. Jedna łyżeczka nie zaburzy procesu odchudzania, a sprawi Wam mnóstwo przyjemności. Jeśli wkomponujecie ją w jeden z Waszych zdrowych posiłków – będziecie mogli zjeść go jeszcze więcej.

Masło orzechowe wzbogaci Wasze codzienne posiłki, a dla wegetarian i wegan będzie idealną przekąską z żelazem i magnezem. Dodatkowo zawiera dużo białka (w 100 g około 20 g). 

Jesteś na diecie z niskim indeksem glikemicznym i poszukujesz czegoś słodkiego, co Ci nie zaszkodzi? Świetnie! Masło orzechowe jest również dla Ciebie! Jego IG jest niskie i wynosi 15.

Nie zapomnijcie o dzieciach, które gdy raz spróbują, wręcz zajadają się plasterkami jabłka posmarowanymi tą zdrową orzechową pastą :)

Skład masła orzechowego jest ważny!

Jak wiecie z doświadczenia trudno postawić znak równości pomiędzy produktami, które kupujemy jako gotowe, a tymi, które przygotowujemy sami, kontrolując skład i proces produkcji. Najlepsze masło wykonane jest w 100% z orzechów, gdyż dopiero wtedy dostarczy nam tego, czego najbardziej potrzebujemy: złożonych węglowodanów, błonnika pokarmowego, witamin i niezbędnych minerałów.

Niechciane dodatki

Można je spotkać wszędzie. To zbędne wypełniacze i pozorni ulepszacze smaku. Dlaczego pozorni? W rzeczywistości bez ich towarzystwa masło orzechowe będzie znacznie smaczniejsze. Uwierzcie nam na słowo.

Nie kupujcie masła orzechowego, które oprócz orzechów zawiera:

* olej palmowy i słonecznikowy – naprawdę nie potrzebujemy dodatkowej porcji tłuszczów, dzięki orzechom mamy już te najlepsze

* cukier pod każdą złą postacią – masło jest smaczne takie, jakie jest, jedynie szczypta ksylitolu mu nie zaszkodzi

* sól – nadmiar soli zawsze jest szkodliwy dla naszego zdrowia, ale dla podkreślenia walorów smakowych akceptujemy dozwoloną szczyptę :)

Pamiętajcie, że im mniejsza zawartość orzechów w takiej paście, tym niższa wartość odżywcza dla Was, a przy okazji nieprzyjemne wypełnienie w postaci niechcianych i niepotrzebnych składników. Bądźcie czujnymi i świadomymi konsumentami. Wybierajcie to, co dla Was najlepsze.

Jakie orzechy wybrać?

Masło migdałowe to źródło wapnia i potasu, masło z orzechów laskowych ma w sobie więcej żelazamagnezu, a pistacjowe zaskoczy Was wulkanem beta-karotenu.

Masło z orzechów arachidowych jest najpopularniejsze i.. jest dla każdego. Nie tylko świetnie smakuje i urozmaica potrawy, ale bogate w białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, żelazo, magnez uzupełnia naszą dietę w potrzebne substancje odżywcze. Doskonałe dla osób pracujących umysłowo, uczących się, narażonych na stres, ale także dla sportowców i osób będących na diecie.

Trudno w sklepie dostać naturalne masło orzechowe, wolne od dodatków, dlatego możecie zrobić je sami! Mamy dla Was prosty przepis. Uwierzcie, że w zamian za Waszą pracę otrzymacie produkt doskonałej jakości i zakochacie się w jego walorach smakowych.

Masło orzechowe w kuchni

Możecie jeść je łyżeczkami, ze słoiczka, z kanapką, grzankami lub zamrozić na trufle czy upiec ciastoMasło orzechowe jest nie tylko smaczne, ale też uniwersalne. W kuchni czuje się mile widziane i chętnie czaruje. Idealne do potraw słodkich i słonych, lubi eksperymenty. Macie już swoje pomysły?

Kilka podpowiedzi:

Ciasteczka wegańskie (masło orzechowe, mąka, syrop klonowy, szczypta soli i voilà – gotowe)

Sos orzechowy do sałatek, grillowanych warzyw i dań azjatyckich (masło orzechowe, sos sojowy, woda, miód- skosztujcie sami)

Kanapka amerykańska z masłem orzechowym i dżemem

Kulki mocy, desery

Dip do owoców – zamoczcie jabłko w maśle i rozkoszujcie się tą wspaniałą kompozycją smakową 

Brzmi pysznie, prawda? Dobrze, to skoro już wiecie, że masło orzechowe warto jeść i jesteście gotowi na kuchenną rewolucję orzechową, to pora na.. wykonanie własnego masła z orzechów ziemnych, czyli popularnych fistaszków :)

Domowe masło orzechowe – przepis

Skład produktu jest ważny. To, co jemy ma znaczenie. Dbajmy o jakość, a jeśli nie możemy znaleźć jej na półce w sklepie, stwórzmy ją sami. Poszukiwanie często jest najlepszą motywacją do działania. Tak powstał przepis na domowe masło orzechowe.

Czego potrzebujemy?

Składniki:

  • Prażone, niesolone orzeszki ziemne
  • Szczypta soli
  • Szczypta ksylitolu

Nasze masło orzechowe w 3 krokach

1. Orzeszki ziemne mielimy trzy, cztery razy w maszynce do mięsa.

2. Po drugim razie dodajemy szczyptę soli, szczyptę ksylitolu.

3. Wsypujemy po 2-3 łyżki masła do blendera i miksujemy ok. 2 minuty do gładkiej masy.

Ważna informacja: 2 minuty mielenia pasty orzeszkowej to dla domowego blendera naprawdę ciężka praca, warto mu dać odpocząć. Za 20 minut można brać następną porcję.

Masło orzechowe zaskoczy Was bogactwem smaku, doda Wam energii i poprawi humor :) Dzięki wspaniałemu składowi otrzymacie to, co najlepsze w maśle orzechowym – skrzynię pełną skarbów odżywczych. Spróbujcie sami. Smacznego!

Phamily.pl