Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) aż 80 procent ludzi na świecie może cierpieć na niedobory żelaza. Jest to najbardziej rozpowszechniona dolegliwość związana z dietą. I niestety, skutki braku tego pierwiastka mogą powodować poważne konsekwencje.

Dlaczego żelazo jest takie ważne?

  • żelazo jest składnikiem hemoglobiny – białka występującego w czerwonych krwinkach, odpowiadającego za transport tlenu z płuc do wszystkich komórek organizmu. Mikroelement ten występuje również w wielu ważnych enzymach biorących udział w powstawaniu DNA, syntezie neuroprzekaźników w mózgu oraz procesach magazynowania i przetwarzana energii przez komórki.
  • żelazo wchodzi ponadto w skład mioglobiny – białka mięśni, które umożliwia im pobieranie z krwi potrzebnego do pracy tlenu. Jego odpowiedni poziom zapobiega niedotlenieniu mięśni i sprzyja ich regeneracji, wpływając na wydolność organizmu w trakcie wysiłku fizycznego. 
  • żelazo jest niezbędne do prawidłowej budowy układu nerwowego i rozwoju płodu. Zbyt mała ilość żelaza w organizmie przyszłej mamy zwiększa ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej dziecka oraz może prowadzić do opóźnienia rozwoju umysłowego i fizycznego noworodka.
  • przy udziale tego pierwiastka dochodzi także do aktywacji komórek układu immunologicznego, dlatego jego niedobór powoduje spadek odporności
  • zapobiega też przedwczesnemu starzeniu skóry.

Objawy niedoboru żelaza

  • osłabienie, senność, zmęczenie, obniżenie sprawności umysłowej, problemy z koncentracją, apatia,
  • zaburzenia snu 
  • bladość skóry i spojówek,
  • łamliwość paznokci, wypadanie włosów, 
  • pękające kąciki ust, owrzodzenie języka, błony śluzowej jamy ustnej, 
  • skłonność do powstawania siniaków, 
  • osłabiona odporność, 
  • brak apetytu
  • zaburzenia rytmu serca, zaburzenia oddychania. 

Przyczyny niedoboru żelaza

  • niedostateczne spożycie żelaza z diety, która nie zapewnia dziennych potrzeb żywieniowych lub jest mocno ograniczona,
  • zwiększone zapotrzebowanie na żelazo w czasie ciąży,
  • zapalne choroby jelit,
  • utrata krwi przez obfite miesiączki, krwawienie wewnętrzne i po zabiegach chirurgicznych
  • zwiększone zapotrzebowanie na podaż żelaza u dzieci i młodzieży, które wchodzą w okres dojrzewania.

Skutki niedoboru żelaza

Niewielkie niedobory żelaza, które nie doprowadziły jeszcze do niedokrwistości można łatwo pokonać poprzez odpowiednie zaplanowanie swojej diety. Niestety długotrwałe niskie poziomy żelaza mogą doprowadzić do rozwoju anemii, która wymaga suplementacji. Nieleczona anemia pogłębia się i wywołuje coraz silniejsze objawy, które w znacznym stopniu wpływają na jakość życia pacjenta.

Objawy, które towarzyszą anemii wpływają na niemal każdą sferę życia codziennego - pracę, naukę, aktywność fizyczną, kontakty międzyludzkie. Objawy te powodują rozdrażnienie, wzmagają stres, co jeszcze bardziej pogłębia niedokrwistość. W konsekwencji bardzo ostry i długotrwały stan niedoboru żelaza w organizmie może prowadzić do zagrożenia życia osoby chorej. 

Jak zapobiegać niedoborom żelaza

1) Właściwa dieta 

Do głównych źródeł żelaza w pożywieniu zaliczamy:

  • czerwone mięso – wołowina , cielęcina , baranina 
  • drób
  • wątróbkę
  • żółtka jaj
  • ryby – sardynki , śledzie , wędzoną makrelę
  • rośliny strączkowe
  • orzechy
  • chleb z pełnego przemiału,
  • zielone warzywa, szczególnie rzeżuchę , brokuły, bób , koper
  • boćwinkę i buraki
  • suszone owoce: morele, śliwki, rodzynki.


2) Suplementacja żelaza

Nierzadko odpowiednio skomponowana dieta nie wystarczy, aby pokonać problem niedoboru żelaza, zwłaszcza w sytuacji, gdy jest to niedobór długotrwały. W takim przypadku organizm należy wesprzeć suplementami.

Na naszym rynku jest wiele preparatów żelaza dostępnych bez recepty. 

Warto zwrócić uwagę na żelazo sukrosomalne (Sideral) - aktualnie najbardziej innowacyjny rodzaj żelaza.

Jest to nowoczesna, opatentowana przez producenta formuła. Dzięki obecności specjalnej otoczki sukrosomalnej (złożonej z fosfolipidów i estrów sacharozowych kwasów tłuszczowych), żelazo tego typu jest lepiej wchłaniane, a dokładniej wchłaniane jest w układzie pokarmowym w sposób niezmieniony, co całkowicie ogranicza szkodliwy wpływ na błonę śluzową żołądka. Preparaty takie umożliwiają uzupełnienie diety w żelazo bez ryzyka wystąpienia jakichkolwiek nieprzyjemnych efektów, w tym podrażnienia przewodu pokarmowego, barwienia zębów czy zmian skórnych.  Takie żelazo może być całkowicie bezpiecznie stosowane zarówno przez dzieci i dorosłych niezależnie od pory dnia, posiłków czy stosowanych leków. Co istotne, żelazo sukrosomalne jest dostępne w kilku różnych formach (kapsułek, kropli, saszetek) ,które umożliwiają dopasowanie konkretnego produktu do potrzeb danej osoby.