Ach słodycze... Te małe, drobne, dietetyczne grzeszki ludzkości, które poprawiają humor i ratują w sytuacjach kryzowych dając przypływ energii i siły, a do tego rozpływają się w ustach? Też je uwielbiacie? Te puste kalorie,  bogate w substancje chemiczne, które składają się głównie z cukru i przetworzonych tłuszczów, a mimo to wywołują w naszym organizmie i mózgu chwilowe szczęście i nieokiełznaną ochotę na więcej? Jedno ciasteczko do kawy słodzonej cukrem, po obiedzie czekoladowy deser lub kawałek tortu, a na podwieczorek batonik lub czekolada? Znacie ten schemat? 

Punkt pierwszy: Potrzeba zmiany nawyków żywieniowych

Jeśli czujecie, że słodycze są Waszym nieodłącznym towarzyszem, że wpadliście w błędne koło, nakręcane potrzebą trwania na tzw. „cukrowym haju”, a nagłe wyplątanie się z tej cukrowej spirali jest niemal niemożliwe to znaczy, że osiągnęliście ten wspaniały moment i dojrzeliście do zmiany w swoim życiu! 

Wiecie, że słodycze psują Wasze zdrowie i chcielibyście je czymś zastąpić, a najlepiej  z nich zrezygnować? Świetnie! Pewnie nie raz zastanawialiście się, jak bardzo słodycze nam szkodzą i z zadawaliście sobie pytanie czym zastąpić słodycze? 

Chcecie z nami zdemaskować cukier i słodycze, a także dowiedzieć się, dlaczego uzależnia i co takiego w nim jest, że zaraz po zjedzeniu słodyczy czujemy się pobudzeni, zadowoleni, szczęśliwi, by chwilę potem walczyć ze znużeniem, zmęczeniem, ospałością i spadkiem energii? Oto błędne koło, spirala i cukrowa uzależniająca pułapka. Brzmi poważnie, prawda? Zaraz się dowiecie, dlaczego.  Zacznijmy od podstawowych treści!

Punkt drugi: Dlaczego warto zrezygnować z cukru? Akceptuję fakty.

Cukier często nazywany jest białą śmiercią i niestety nie wzięło się to znikąd. Cukier zawiera ogrom kalorii (380 kcal w 100 g), niszczy nasz organizm, jest pożywką dla bakterii, powoduje próchnicę, prowokuje zmiany grzybicze w organizmie, podnosi poziom glukozy we krwi i sprawia, że nasza trzustka produkuje więcej insuliny, aby go obniżyć. To dlatego po strawieniu mocno przetworzonych produktów, takich jak batoniki, cukierki czy niezdrowe desery jesteśmy ospali i zmęczeni. Po nagłym zastrzyku energii i wycieńczającej walce ze zbyt dużym poziomem cukru we krwi w organizmie, nasz poziom energii znacznie spada i w efekcie często mózg prosi o więcej słodyczy, które dały mu tzw. „powera”. 

To nie wszystko! Cukier spożywany w dużej ilości często powoduje nadwagę, otyłość, problemy z układem krążenia, insulinooporność, która może doprowadzić do rozwoju cukrzycy typu II. Zmiany skórne, trądzik, przetłuszczanie się włosów, łupież, infekcje intymne, czy nawet problemy hormonalne - wyrok jest jeden: winny!

Cukier a badania naukowe

Badania naukowe dowiodły, że produkty słodkie, wysoko przetworzone, ale łatwo dostępne w sklepach, które tak chętnie zabieramy ze sobą do domu szkodzą naszej diecie i zawierają mnóstwo cukru. Ich spożycie jest niszczące dla naszego układu krążenia i zdrowia. 

Punkt trzeci: Odpowiednie nastawienie i motywacja

Głód cukru i apetyt na słodycze rozpoczyna się w mózgu, co jest jednocześnie dobrą informacją (możemy z nim walczyć i go powstrzymać) i złą wiadomością (nie jest to łatwe zadanie). Słodycze podnoszą poziom serotoniny (hormonu szczęścia) i endorfin. Nasz mózg traktuje je jako nagrodę i pragnie więcej, a gdy spadnie nam poziom cukru we krwi (co, po spożyciu słodyczy następuje szybko) wyłącza się, staje się senny i postanawia odpocząć.

Słodycze nie niosą ze sobą wartości odżywczej. Nadmiar słodyczy jest niekorzystny dla naszego zdrowia, prowadzi do wielu chorób i problemów, dlatego zmianę warto zacząć od razu i co najważniejsze: zaakceptować swój nowy plan działania!

Garść zdrowych ciekawostek

Dla równowagi przygotowaliśmy dla Was też 5 naszym zdaniem najzdrowszych ciekawostek ze świata łakoci:

Który deser ma najmniej kalorii? 

Sorbet (tylko 50 kcal na 100g produktu), co oznacza, że wygrywa z klasycznymi lodami i czekoladą. Możecie go jeść bez wyrzutów sumienia... od czasu do czasu :)

Czekolada jako waluta?

W średniowieczu ziarna kakaowca były bardzo cennym towarem. Aztekowie używali czekolady jako waluty. Wyobrażacie sobie wypłaty w słodyczach? Hm.. :)

Kto wymyślił cukierki?

Gdzie powstały pierwsze zdrowe cukierki? W Egipcie (nie znano cukru, więc tworzono je z daktyli i miodu).

Słodycze absolutnie nietypowe

W Japonii istnieją gumy i cukierki, które zmieniają zapach potu. Kraj Kwitnącej Wiśni lubi zaskakiwać, podobno istnieje też guma do żucia, która ma powiększać... biust. Słodycze na słono z sosem sojowym, batatami, zieloną herbatą czy suszonymi rybami i krewetkami to u nich codzienność.

Wybór ciasta a psychologia

Wybór smaku ciasta opisuje osobowość? Okazuje się, że to, po jakie ciasta sięgamy najczęściej może zdradzić nasz charakter, np. szarlotkę wybierają realiści i osoby z dużą empatią, ciasta orzechowe osoby rozsądne z umysłem analitycznym, czekoladowe – romantycy, ciasta dyniowe – osoby zabawne i niezależne, wiśniowe przywódcy i liderzy. Zgadzacie się? :) Pamiętajcie, że każde z tych powyższych ciast da się przygotować zdrowo, wykorzystując cukrowe zamienniki, ale o tym już za chwilę :)

Mamy nadzieję, że powyższe treści poprawiły Wam nieco humor :)

Punkt czwarty: Działanie. Czym zastąpić słodycze?

Wyrobienie mądrych nawyków żywieniowych to podstawa, aby ograniczyć poziom cukru w naszej codziennej diecie. 

Dobre praktyki, które pozwolą nam zdrowo "odcukrzyć" organizm:

  • sprawdzaj skład produktów, ukryte cukry i tłuszcze możesz znaleźć nie tylko w słodyczach, a wiadomo, że apetyt na cukier rośnie w miarę jedzenia i uzależnienia (informacje na opakowaniach wybieranych produktów oraz wnikliwa analiza danych pomogą Ci wyłapać niepożądane składniki)
  • ruszaj się, bądź aktywny, a gdy przyjdzie ochota na niezdrowy deser wyjdź na spacer
  • pij dużo wody, każda szklanka pomaga pozbywać się uczucia głodu i spala kalorie :)
  • pozbądź się zapasów - im mniej przekąsek pod ręką, tym mniejsza ochota
  • dbaj o zdrową dietę i stałe godziny posiłków zarówno w pracy, jak i w domu
  • nie rezygnuj z dnia na dzień, daj sobie czas i zaakceptuj zmianę, którą chcesz wprowadzić w życie.

I teraz najważniejsze: czym zastąpić cukier, aby było zdrowo, smacznie i przede wszystkim słodko?

Świeże owoce - warto się z nimi zaprzyjaźnić, stanowią naturalne źródło cukru, zawierają witaminy i niezbędne mikroelementy. Najlepiej spożywajcie je w całości, aby powstrzymać nagły wzrost poziomu glukozy we krwi. Owocowe sałatki, koktajle, dodatki do owsianki czy jogurtów naturalnych to tylko niektóre z propozycji na wykorzystanie zalet świeżych owoców. Stawiajcie na różnorodność, każdy owoc ma do zaoferowania coś innego i tak np. jabłka oczyszczają organizm z toksyn i wspierają układ krwionośny, gruszki dbają o pracę tarczycy, truskawki uzupełniają witaminę C. 

Owoce można spożywać też w formie suszonej. Owoce suszone pomogą Wam pokonać pierwszy i najmocniejszy głód cukru. Suszone owoce stanowią doskonałe źródło witamin i minerałów, a dzięki swojej naturalnej słodyczy nie potrzebują dosładzania. Bądźcie jednak czujni i nigdy nie stawiajcie znaku równości między owocami suszonymi, a kandyzowanymi. To nie to samo. Kandyzowane mają w sobie mnóstwo dodatkowego cukru.

Twórzcie własne, zdrowe słodycze. Do ich przygotowywania wybierajcie ksylitol, erytrol lub stewię, które doskonale sprawdzą się jako naturalne słodziki do kawy czy herbaty. Odrobinę erytrolu, stewii czy ksylitolu dodaj do napoju czy ciasta, a poznasz nowy, zdrowszy wymiar smaku słodkości :)

Możecie zrobić własne ciasteczka owsiane, placuszki owocowe, muffiny z owocami czy nawet ciasto marchewkowe i brownie z fasoli. Jest całe mnóstwo pysznych deserów, które tylko czekają, aż będziecie chcieli ich skosztować! 

Cukier trzcinowy i kokosowy, pomimo mniejszej ilości kalorii działają tak samo jak biały cukier - dewastując nasz organizm.

Wiecie już czym zastąpić słodycze. Zdajecie sobie sprawę, że nadmiar cukru w organizmie może przyczynić się do rozwoju wielu poważnych chorób. Zmiana nawyków żywieniowych i wyeliminowanie cukru i jego pochodnych- słodyczy z diety to złożony proces. Nie da się zrezygnować ze słodyczy w jeden dzień. 

Przedstawiliśmy Wam jednak sposoby, jak i czym zastąpić niezdrowy cukier. Zdrowe owoce, suszone czy świeże zawierają mnóstwo witamin, które sprawdzą się na zdrowej diecie. Jedyne, co należy teraz zrobić, to dać im szansę.  Jeśli wytrwacie, z czasem Wasz organizm przyzwyczai się do zdrowych przekąsek i mniejszych ilości sacharozy, a w efekcie będziecie się czuć zdrowsi i pełni energii. Kto powiedział, że słodkości nie mogą być zdrowe i bogate w naturalne cukry i składniki mineralne?  

Trójka wspaniałych: daktyle, awokado i orzechy

Poznajcie naszą wspaniałą, ulubioną trójkę bohaterów, dzięki którym głód słodyczy Wam nie grozi!

Daktyle - doskonałe do stworzenia odpowiednika słonego karmelu. Nie zapominajcie, że już Egipcjanie tworzyli z nich cukierki :) Można stworzyć z nich przepyszny krem do placków, czy naleśników. Oprócz dostawy witamin A, B6, wapnia i magnezu pomogą na zaparcia i są świetną ochroną przed miażdżycą i nadciśnieniem. Z daktyli można stworzyć nutellę (2 dojrzałe, miękkie daktyle zmiksować, dodać 2 łyżki ciemnego kakao i 1 łyżkę ksylitolu).

Awokado - idealnie nadają się jako baza do zdrowych kremów pełnych wartościowych składników odżywczych. Połączone z bananem i daktylami umożliwią stworzenie pysznego kremu czekoladowego.

Orzechy i migdały - są źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych i błonnika, oprócz witamin i przeciwutleniaczy działają dobrze na pracę naszego mózgu, hamują apetyt, wspomagają pracę układu trawiennego, działają przeciwzapalnie i zapobiegają otyłości.

Awokado, daktyle i orzechy, suszone owoce - oto słodkie przekąski, które należy mieć zawsze pod ręką, w domu. Możesz spróbować zarazić miłością do jedzenia owoców także swoją rodzinę i dzieci, dzięki temu łatwiej znajdziesz w sobie chęć i motywację do tworzenia zdrowych, kreatywnych deserów, a przekąski bogate w witaminy staną się nową jakością i definicją słodkości. Im mniej spożywamy białego cukru na co dzień, tym lepiej dla naszego organizmu

Nie musisz zastępować wszystkiego. Ją możesz zostawić. 

Tym wyjątkiem jest czekolada, która wbrew pozorom ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Oczywiście, aby tak było powinniśmy zachować umiar i jeść np. jedną kostkę dziennie. Jeśli macie ochotę na więcej spróbujcie przestawić się na czekoladę gorzką z zawartością min. 70% kakao. Zwracajcie też uwagę na skład produktów.

W sklepach można znaleźć też produkty takie, jak pełnoziarniste ciasteczka owsiane z dużą ilością orzechów, fit batoniki z owocami, czy słodycze słodzone ksylitolem i stewią odpowiednie dla cukrzyków czy osób na dietach

Punkt piąty: Czy da się całkowicie zrezygnować ze słodyczy? 

Tak, ale zmiana musi następować stopniowo. Aby się uwolnić od słodyczy potrzebujemy czasu. Nagłe odmawianie sobie wszystkiego może przyczynić się do  „słodyczowego efektu jojo” lub sprawić, że poczujemy niechęć do jedzenia. Drastyczne zmiany mogą nas zniechęcić do dalszej pracy, a nawet przyczynić się do rozwoju negatywnego nastawienia. 

Na początku ustalcie limit. Jeśli czujecie, że nie potraficie nagle zastąpić ulubionych ciast, czy batoników postarajcie się ograniczyć ich spożycie.  Pamiętajcie, że zastąpić słodycze się da, a rezygnacja z danych produktów na rzecz innych zdrowszych przyniesie nam wiele korzyści i zapewni dobre samopoczucie.  I choć spożycie nadmiernej ilości cukru  powoduje nagły i szybki wzrost hormonów szczęścia, to przekazuje też błędne informacje do naszej głowy. Produkty, których składniki zawierają niezdrowy cukier oraz tłuszcze nie są warte naszego zdrowia!

Punkt szósty: Etap "czym zastąpić słodycze w toku"

Mamy nadzieję, że zawarte w naszym artykule informacje i treści pomogą Wam rozpocząć proces zmiany i zrezygnować z niezdrowych słodyczy. Wiecie już, czym zastąpić łakocie i jak ważna jest decyzja i działanie, dlatego trzymamy za Was mocno kciuki i życzymy powodzenia! 

Wiemy, że na początku nie będzie łatwo, ale nie zniechęcajcie się. Wierzymy, że wspaniale sobie poradzicie. W końcu  każdy moment jest dobry, by zacząć, a im więcej osiągniecie, tym mocniej organizm Wam się odwdzięczy dobrą formą, wszechmocnym potencjałem i doskonałym samopoczuciem. 

Lubimy się inspirować. Podzielcie się z nami w komentarzach Waszymi przepisami na zdrowe, fit przekąski :)