Odporność – co trzeba o niej wiedzieć?

O wzmocnienie odporności należy zadbać szczególnie u schyłku lata, gdy na skutek coraz niższych temperatur dochodzi do zwiększonej podatności na infekcje, a w konsekwencji do osłabienia układu odpornościowego organizmu i wzmożonej zachorowalności.

Jednym z głównych czynników mających wpływ na wzmocnienie układu odpornościowego jest zbilansowana dieta, bogata w witaminy i mikroelementy. Prawidłowo zbilansowana powinna dostarczać odpowiedniej ilości składników energetycznych i odżywczych do naszego organizmu, ale także korzystnie wpływać na funkcjonowanie układu immunologicznego. Słowem, powinna być bogata w witaminy: A, D3, E, C, także w żelazo, cynk, selen i probiotyki.

Żelazo na odporność?

Tak! Żelazo jest jednym z ważniejszych minerałów w naszym organizmie. Pełni wiele istotnych funkcji. Przede wszystkim wchodzi w skład hemoglobiny, która jest odpowiedzialna za transport tlenu w naszym krwiobiegu, a także bierze udział w tworzeniu DNA. Rolą żelaza jest wspomaganie mechanizmów mających na celu magazynowanie oraz przetwarzanie energii w komórkach organizmu. Niebagatelny jest także wpływ żelaza na wydolność fizyczną człowieka, na funkcje układu nerwowego, odpowiada za regenerację tkanek oraz ich prawidłowy wzrost, wspomaga walkę z wolnymi rodnikami, niweluje uczucie zmęczenia i wreszcie - reguluje procesy odpornościowe.  

Co z tą odpornością?

Żelazo wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jest składnikiem enzymów uczestniczących w procesach utleniania. Warunkuje prawidłowe funkcjonowanie komórek układu odpornościowego, wpływa na produkcję cytokin oraz ich funkcjonowanie. Cytokiny są wydzielane przez komórki układu odpornościowego dla potrzeb wzajemnej komunikacji. Ich zadaniem jest m.in. regulacja reakcji zapalnej. Można powiedzieć, że żelazo jest pewnego rodzaju tarczą ochronną przed infekcjami

A co gdy żelaza brak?

Niedobór żelaza prowadzi do zwiększenia ryzyka infekcji bakteryjnych, zakażeń oraz osłabia możliwości walki organizmu z patogenami. Niedobór żelaza związany jest z obniżeniem jego zawartości w tkankach, a także z niedokrwistością. To, między innymi, prowadzi do zwiększonej podatności na infekcje, zakażenia i obniżenia czynności bakteriobójczej, czyli do osłabienia odporności organizmu.

Rola żelaza w układzie odpornościowym

Żelazo wpływa na namnażanie i aktywację limfocytów, czyli białych krwinek odpowiedzialnych za obronę organizmu przed infekcjami. Limfocyty bronią organizm, by nie przedostały się do niego żadne patogeny. Niedobór żelaza wpływa na niedostateczną produkcję limfocytów, a tu już prosta droga dla rozwoju infekcji. Niedobór żelaza zaburza także wytwarzanie Interleukiny 2. Ta szczególna cytokina pobudza wzrost limfocytów, a także reguluje proces degradacji komórek zainfekowanych wirusami oraz nowotworowych.

Kiedy odporność spada?

Niedokrwistość z niedoboru żelaza obniża zdolność ustroju do utrzymania właściwej temperatury ciała przy niskiej temperaturze otoczenia. Wynika to z niewystarczającego transportu tlenu i zaburzeń wytwarzania energii w organizmie. Odporność wtedy znacznie się obniża, a taki osłabiony organizm jest doskonałym celem ataku patogenów i o infekcję bardzo łatwo.

Czy stosować żelazo w czasie infekcji?

Zauważyliście zapewne, że w czasie choroby człowiek robi się blady, osłabiony, apatyczny, czasem nie ma siły wejść po schodach. To efekt niedoboru żelaza. Dzieje się tak, bowiem organizm zaatakowany przez bakterie blokuje wchłanianie żelaza z pożywienia, jak i pobierania go z własnych magazynów. Celem tej blokady jest osłabienie przeciwnika, bo bakterie i wirusy także potrzebują żelaza do funkcjonowania. Zatem wspomaganie organizmu preparatami z zawartością żelaza należy rozpocząć dopiero w okresie rekonwalescencji.

Skąd się bierze niedokrwistość?

Dbając o odporność warto się zastanowić, czy właśnie ciebie lub twojego dziecka nie dotyczy problem niedoboru żelaza, co w konsekwencji objawi się obniżoną odpornością w okresie jesienno-zimowym. Poznaj podstawowe przyczyny niedokrwistości z niedoboru żelaza:

1. Dietetyczne – niewystarczająca ilość żelaza w spożywanych posiłkach.

2. Zwiększone zapotrzebowanie na żelazo w określonych stanach organizmu: np. u niemowląt przedwcześnie urodzonych i z ciąż mnogich, u dzieci w okresie przedszkolnym, u nastolatków w okresie dojrzewania, u kobiet w czasie ciąży i połogu, u osób intensywnie uprawiających sport, u krwiodawców.

3. Utrata krwi spowodowana przez: obfite krwawienia miesięczne, krwawienia z przewodu pokarmowego, utratę krwi w wyniku urazu czy zabiegu.

4. Choroby przewodu pokarmowego utrudniające wchłanianie żelaza i innych substancji krwiotwórczych.

5. Zakażenia pasożytnicze przewodu pokarmowego.

6. Stany zapalne i infekcje.

7. Nowotwory.

Po czym poznać niedobór żelaza? Czy konieczne jest badanie krwi?

Badanie krwi i ocena parametrów takich jak poziom hemoglobiny i ferrytyny to najlepszy sposób na jednoznaczne określenie stanu wysycenia organizmu żelazem. Są pewne symptomy, które świadczą o niedoborze żelaza. Warto obserwować organizm i udać się na badania krwi, gdy zaobserwujemy któryś z poniższych objawów:

Zmniejszona odporność – częstsze infekcje.

Męczliwość, osłabienie, apatia.

Zawroty głowy, problemy z koncentracją.

Duszność, kołatanie serca.

Łamliwość włosów i paznokci.

Bladość skóry.

Zimne dłonie i stopy.

Nie lubię wątróbki!

Najlepszym źródłem żelaza w diecie są czerwone mięso i podroby, a także jaja, ryby, zielone warzywa. Co jednak zrobić, gdy osoba dotknięta niedoborem żelaza nie lubi wspomnianej wątróbki, jest na diecie wegetariańskie, albo bardzo intensywnie uprawia sport i żelaza potrzebuje znacznie więcej niż jest w stanie spożywać z dietą? 

Doskonałym rozwiązaniem dla dzieci i dorosłych jest nowoczesne żelazo marki Sideral®, w postaci kropli, proszku, czy kapsułek. Wybierz formę odpowiednią dla siebie i suplementuj żelazo nie martwiąc się o przykre dolegliwości. Sideral® jest przyjazny dla małych i dużych brzuszków (tak, tak, jest dobry także dla kobiet ciężarnych)!