Odporność organizmu jest uwarunkowana licznymi czynnikami, do których zalicza się m.in. sposób odżywiania. Duże znaczenie ma ponadto zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, a także odpowiednia ilość odpoczynku i snu. Okres jesienno – zimowy oraz początek wiosny to czas zwiększonej zachorowalności i zmniejszonej odporności organizmu, dlatego właśnie w tym okresie warto zwrócić uwagę na te produkty spożywcze, które wzmacniają system immunologiczny.

Na czym polega proces odchudzania?

Odchudzanie jest procesem , który polega na zmniejszeniu zawartości tkanki tłuszczowej w ciele , do wartości optymalnej dla płci i wieku po przez stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety.

Odchudzając się często nie myślimy o tym, jak utrata wagi wpłynie na nasz organizm od wewnątrz. Zrzucenie zbędnych kilogramów może przyczynić się do lepszego wyglądu, samopoczucia, większej pewności siebie i większej chęci do aktywności. Jednak istnieje wiele ważniejszych zalet unormowania naszej wagi, które mają bezpośredni wpływ na nasze zdrowie i odporność  a nie tylko na wygląd zewnętrzny.

Aby proces odchudzania przebiegał prawidłowo i bez pogorszenia odporności, należy stosować dietę zbilansowaną, dostosowaną do każdej osoby indywidualnie oraz opierającą się na zasadach racjonalnego odżywiania. Niedobór składników odżywczych może doprowadzić do rozwoju niedożywienia, powodującego spadek odporności. Dlatego odpowiednia ilość składników odżywczych, żywności dobrej jakości, będzie zwiększała odporność i zmniejszała ryzyko zachorowań .

Wiele osób zaczynając odchudzanie sięga po szybkie diety – tzw. diety cud. Niestety jadłospisy te w dużej mierze uwzględniają tylko ogromny deficyt energetyczny, powodujący szybki spadek masy ciała i w konsekwencji efekt jojo. Bazę stanowi żywność niskokaloryczna lub należąca do jednej grupy produktów spożywczych. Stosując tego typu diety, jesteśmy narażeni na wytworzenie w swoim organizmie niedoborów witaminowych lub niedoborów mikro- i makroelementów a to przekłada się na obniżenie odporności naszego organizmu.

Na co zatem należy zwrócić uwagę aby odchudzanie nie wpłynęło negatywnie na naszą odporność ? 

Przede wszystkim powinniśmy starać się jeść produkty z dużą ilością:

• cynku - jajka, kasza gryczana, ryby, pestki dyni, nasiona słonecznika,

• selenu (orzechy brazylijskie, ryby – tuńczyk i łosoś, jajka),

• witaminy A (szpinak, papryka, pomidory, wiśnie, pomarańcze), 

• witaminy E (nasiona słonecznika, migdały, orzechy ziemne, oleje roślinne, szpinak, botwinka, suszone morele), 

• witaminy C (natka pietruszki, papryka, brukselka, brokuły, kapusta, cytrusy, kiwi). 

• jesienią i zimą nie powinniśmy zapominać o dodatkowym przyjmowaniu witaminy D3. 

Problem z dietą oraz chorobami nie tkwi jedynie w tym co jemy, ale ile. Zarówno przejadanie się, jak i niedojadanie nie są dobre dla odporności. Mało kalorii oznacza małą ilość energii, to z kolei osłabia wszystkie systemy organizmu oraz organy, również system odpornościowy. Natomiast zbyt duża ilość tłuszczy w pokarmie oraz tłuszcz odkładający się w organizmie blokują działanie komórek odpornościowych.

Beta-glukan pomoc w budowaniu odporności

Beta-glukan to składnik zdolnej do rozpuszczania części błonnika pokarmowego. Najpopularniejszym źródłem tego składnika są zboża i niektóre gatunki grzybów jadalnych. Udowodniono, że beta-glukan może na różne sposoby wywierać dobroczynny wpływ na organizm. Naukowcy uważają, że ma on wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

Kolejnym działaniem beta-glukanu jest obniżanie poziomu cukru we krwi, co pomaga zapobiegać nadwadze i otyłości. Beta-glukan wydłuża działania hormonu odpowiedzialnego za odczuwanie sytości, a dzięki lepkości błonnika żołądek jest opróżniany nieco wolniej. To pomaga opanować apetyt, a tym samym powoduje, że spożywamy mniej pokarmów, mniej kalorii, a w efekcie – nie przybieramy na wadze. Skoro już o układzie pokarmowym mowa, to należy wspomnieć o regulacji pracy jelit – beta-glukan, jak i błonnik sam w sobie, zwiększa częstotliwość wypróżnień, dzięki czemu w organizmie nie zalegają resztki niestrawionych pokarmów.

Beta-glukany stosowane są również  celem podniesienia odporności, aktywując komórki układu immunologicznego. Preparaty i produkty spożywcze zawierające beta-glukan powinny zażywać osoby o osłabionym układzie immunologicznym oraz cierpiące na zaburzoną pracę jelit. Przeciwwskazania do spożywania beta-glukanu praktycznie nie występują. Ten składnik można spotkać w japońskich grzybach shiitake oraz niektórych gatunkach grzybów z rodziny boczniaków.

Zatem stosowanie beta-glukanów podczas diety jest idealnym rozwiązaniem ponieważ mają one wpływ zarówno na proces odchudzania jak i wzmacniają odporność.

Podsumowując, aby prawidłowo się odchudzać i nie naruszać naszej odporności, a wręcz w okresie jesienno-zimowym i wczesną wiosną ją wzmocnić, należy spożywać w odpowiedniej ilości żywność z każdej grupy produktów spożywczych. Starać się, aby nasz jadłospis był bardzo różnorodny, bogaty w warzywa i owoce sezonowe. Liczne badania naukowe dowodzą, iż odpowiednia aktywność fizyczna również będzie miała pozytywny wpływ na układ immunologiczny. Odpowiednio zbilansowana dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną pozwoli nam na prawidłowe, bezpieczne odchudzanie, a także na prawidłowe funkcjonowanie naszego systemu odpornościowego.

Gdy jednak nie jesteśmy w stanie spożywać niektórych produktów, we względu np. na nietolerancje lub trudność z dostępem pamiętajmy o dodatkowej suplementacji.

Doskonałą formą wspierania odporności podczas odchudzania są produkty zawierające naturalne składniki. Ważne, aby w ich składzie nie występowały konserwanty, barwniki, alkohol, które obciążają organizm. Takim naturalnym, bezpiecznym i skutecznym wsparciem odporności jest Imunoglukan P4H, dostępny w każdej aptece. Imunoglukan P4H w płynie i w kapsułkach zawiera beta glukan oraz witaminę C, a forma Imunoglukan P4H Plus w płynie dodatkowo zawiera składniki ziołowe o działaniu immunomodulującym. W kapsułkach Imunoglukan Plus o zwiększonej dawce składników także znajdziemy dodatek cynku.  Stosując odpowiednią dietę, zapewniając sobie dużo odpoczynku oraz codzienną dawkę świeżego powietrza i wspierając odporność Imunoglukanem P4H powrót do prawidłowej wagi przebiegnie szybciej i bezpieczniej.